Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Sprint -62 compressori..
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
120 besök senaste veckan (190104 totalt)
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Benny Steen skrev:
hm. missänkte det var hydralgrejor.
jag var förbi just hydroscand i umeå idag, dom brukar se lagom fötjusta ut när jag kommer med mina skitiga motordelar...

jag hittade inget passande, jag tyckte dom varianterna som fanns skulle strypa för mycket.vill görna ha minst 10mm innerdiameter på grejorna.

Har dock inte bestämt vilken bröstkåpa det blir, får bli helgens jobb.


du får borra upp dom.. hydroscands kopplingar tål "100ggr" mer än din motor trycker...

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Hopsatt och provstartad..riktig varmkörning i morgon för att se om den håller tempen..

om det lirar så mappas den på Lunda flygfält nästa helg

ngt mera komp..

mgt mera varv på kompressorn 10%

sänker toppvarvet på motorn 10% till ca 7250rpm

och minskar overlapet på kammarna lite..

hoppas på ngt mera effekt..


_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



Benny Steen skrev:
BoMek skrev:
Benny: Du har tillgång till väldigt mycket data syns det mig. Har Du någon sammanställning, en WIKI så att säga? Fräck fråga kanske men den samanställningen skulle vara oehört trevlig att ha tillgång till.


näe,, ingen wiki. Bara i skallen :-)

Jag har bmw kompisar och att det finns 84mm BMW kolvar med 22mm kolvbult visste jag. men sammanställningen av vilka bmw motorerna googlade jag bara fram imorse :-)

Oftast så är det i samband med att man står och mekar med någon icke alfa, tar fram skjutmåttet och inser möjligheten.

Sedan finns ju oerhört massa mer bmw delar att köpa både beggat och eftermarknad.
Varken alfa eller bmw eller någon annat märke tillverkar ju dom interna delarna själva utan tex Mahle står för kolvar och annat. Och då blir ofta samma dimensioner.

En annan grej är 116 drivaxlar, bmw och alfa använder samma tillverkare. Drivaxlar till BMW finns högvis. Gäller bara hitta rätt längd.

En bra källa till interna motordimensioner är http://www.getekatalog.se


Tack För info Benny. Det verkar rymmas en del i skallarna här...

_________________
Bo Olofsson
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Liten racetest på Lunda flygfält på lördagen
Mera laddtryck ca 1.2....och en extrem insugstemp... 150 grader...
Slangen tillcdumpventilen brast...hem och kolla vad som felar...jo detta...
Var hör den hemma...


_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



Är det bakre gaveln på plenumet ?

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Nära Benny...men laddtrycket fanns kvar ...men om du minns så satte jag dit en intercooler med ut-in på samma sida ..
då är det viktigt att skiljeväggen sitter kvar... den låg nu löst i gaveln..



sågat ett spår och skjutit in en 2mm alu som ska svetsas fast

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



hade skiljeväggen tecken på lossat pga bara varit dåligt fäst?

för tryckskillnaden kan ju inte varit så stor mellan inlopp/utlopp i IC.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Bra svetsad på en liten bit och troligen småvickat som ett gångjärn ..... så plåten blivit utmattad..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
lite dåligt med uppdateringar..

körde race på Kullen ..bilen gick bra på banan ..dock för mjukt gummi så efter något varv var däcken hala..

motorn höll temp men dåligt med effekt.. hem och göra om....
resten av sommaren blev 1:10 Buggy med min son..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Okej bygga om från 1,7 till 2.0 l.med kompressor .blir okej med nya reglementet ..



byter vev från 80 till 90 i slag..
och byter kolvar för att kunna behålla mina fina kinastakar .

ev byter min slitna Eaton m62 till en Rotrex c30-74..
sämre mellanreg. men mer topp

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Var med till Ringen när Alfakompisarna spöade Tyskar och Holländare...


Tysken på tredje plats ser sammanbiten ut...
nästa år vill jag vara med ner till .....Ringen eller SPA

och då måste man ha FIA tank...

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2756



Jag har en M90 till salu annars Rätt sammansatt borde du kunna få rätt bra flås på sakerna även om den egentligen sägs vara överdimensionerad! Det här vet du säkert redan, men en liten motor som varvar högt behöver ju en kompressor tänkt för en större motor för att kompressorn inte ska övervarva

Kul projekt förövrigt, framförallt kul med en kompressormotor bland alla turbo åkare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



bjurman skrev:
Okej bygga om från 1,7 till 2.0 l.med kompressor .blir okej med nya reglementet ..


Hur vet du det ?

Samtidigt som du börjat bygga försöker ju övriga challengeförare desperat få respons från reglementesgruppen på Alfa klubbens officella hemsida angående det nya reglementet.

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2687/Default.aspx

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Benny Steen skrev:
bjurman skrev:
Okej bygga om från 1,7 till 2.0 l.med kompressor .blir okej med nya reglementet ..


Hur vet du det ?

Samtidigt som du börjat bygga försöker ju övriga challengeförare desperat få respons från reglementesgruppen på Alfa klubbens officella hemsida angående det nya reglementet.

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2687/Default.aspx



Inte så svårt ..
frågade en deltagare i reglementsgruppen om det skulle bli några större Vikt/hk förändringar
och det skulle det inte ..ev diff får jag väl vikta bort..
vet att fler frågat och fått svar.. (dock vill dom inte lägga ut det på offentlig sida innan det är helt klart..)

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



bjurman skrev:
Benny Steen skrev:
bjurman skrev:
Okej bygga om från 1,7 till 2.0 l.med kompressor .blir okej med nya reglementet ..


Hur vet du det ?

Samtidigt som du börjat bygga försöker ju övriga challengeförare desperat få respons från reglementesgruppen på Alfa klubbens officella hemsida angående det nya reglementet.

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2687/Default.aspx



Inte så svårt ..
frågade en deltagare i reglementsgruppen om det skulle bli några större Vikt/hk förändringar
och det skulle det inte ..ev diff får jag väl vikta bort..
vet att fler frågat och fått svar.. (dock vill dom inte lägga ut det på offentlig sida innan det är helt klart..)


Jag skall inte kladda i din byggtråd, försöker köra diskussionen (monologen... ) på klubbens sida istället. tack för infon.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Inte så svårt ..
frågade en deltagare i reglementsgruppen om det skulle bli några större Vikt/hk förändringar
och det skulle det inte ..ev diff får jag väl vikta bort..
vet att fler frågat och fått svar.. (dock vill dom inte lägga ut det på offentlig sida innan det är helt klart..)[/quote]

Jag skall inte kladda i din byggtråd, försöker köra diskussionen (monologen... ) på klubbens sida istället. tack för infon.[/quote]

Dee lungt,,
självklart villmanveta så man kan börja planera..vintern tenderar att bli kortare o kortare..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Vad har hänt...

Lite sporadisk racing och lite modifieringar..
2.0 litermotor..
men kompressorn packade ihop så det blev en Rotrex som laddar ungefär lika på topp ca 0,7
dock med ett sämre ladd på låg o mellanregister..som en sugis typ..
bilen går hyfsat inte tillräckligt med hk men kul att köra ..

Körde avslutningen i Alfa Challenge på Mantorp i helgen..
sluttade tvåa i klass 1 efter lite manfall..men skitkul..

Och...
har precis anmält mig till Spa för att köra Alfa Challenge Europas avslutning..

första gången på slicks ...eller regndäck..

65 bilar till start !




_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Lyckad resa till SPA en upplevelse utöver det vanliga ..

bilen var mkt populär.. många foton togs och diverse frågor på franska och knackig engelska...
denna bilden la arrangören upp på sin FB sida..


_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
lite uppdateringar på bilen..

sänker rollcenter lite fram..
och en liten spoiler med hemmagjorda air intaks..



_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Nanker
Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 56



Trevligt!

Hur gjorde du intake:sen?

/Tobbe

_________________
Tobias Nanker
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Enkelt köp en 3 d skrivare åt sonen så han inte spelar så mkt dataspel

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Sprint -62 compressori..
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
120 besök senaste veckan (190104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande