Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Sprint -62 compressori..
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
120 besök senaste veckan (190104 totalt)
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427



Jag tror inte att det behövs oringar för dessa laddtryck. Så länge foderna inte är stabiliserade med betong/epoxy tror jag att oringar mest bara ställer till med elände i dessa motorer.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



Hmm... Ja Du Hans här blev det nya argument framlagda. Vad tror Du? Lite sent nu kanske...

_________________
Bo Olofsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



Kalle_alfaturbo skrev:
Jag tror inte att det behövs oringar för dessa laddtryck. Så länge foderna inte är stabiliserade med betong/epoxy tror jag att oringar mest bara ställer till med elände i dessa motorer.


utveckla gärna mera !
jag håller med ang. låga laddtryck.

Och o-ringat och våta/lösa foder är ju inte så vanligt bland motorer, så all input är viktigt.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Jag tror inte att det behövs oringar för dessa laddtryck. Så länge foderna inte är stabiliserade med betong/epoxy tror jag att oringar mest bara ställer till med elände i dessa motorer.



Ja elände har dom ställt till med för mig..
men varför skull det ställa till med elände ..
har du praktik eller teori ?
min motor sätts ihop nu så man är sugen på att få fakta...

har du sett liknande förut ?

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427



Jag har haft rätt många turbobilar, men ingen som jag tävlat med på bana.
Med stabiliserade foder (ett par cm motorbetong) har jag max kört 1,8 bar på bana.
De problem jag haft med överladdade alfor som skjutit packnkngar har varit när ett foder suttit fel, när ett foder sjunkigt eller när foder rört sig och orsakat ojämnt tryck mot toppackningen.

Jag TROR att en maskin som har foder som rör sig bara bli ännu sämre med stålringar som skär in i alutoppen.
Jag har provat skärringspackning en gång. Den höll ca fem varv på Mantorp med 1,33 bar laddtryck. (Silver Gtv Turbo som går i Norge nu)

Mitt högst amatörmässiga råd: Försök minimera foderns möjlighet att röra sig, så behåller du monentet över packningen.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



Kalle_alfaturbo skrev:
Jag har haft rätt många turbobilar, men ingen som jag tävlat med på bana.
Med stabiliserade foder (ett par cm motorbetong) har jag max kört 1,8 bar på bana.
De problem jag haft med överladdade alfor som skjutit packnkngar har varit när ett foder suttit fel, när ett foder sjunkigt eller när foder rört sig och orsakat ojämnt tryck mot toppackningen.

Jag TROR att en maskin som har foder som rör sig bara bli ännu sämre med stålringar som skär in i alutoppen.
Jag har provat skärringspackning en gång. Den höll ca fem varv på Mantorp med 1,33 bar laddtryck. (Silver Gtv Turbo som går i Norge nu)

Mitt högst amatörmässiga råd: Försök minimera foderns möjlighet att röra sig, så behåller du monentet över packningen.


En liten notering:
O-ringade foder klämmer ju mellan foder och packning , skär ej in i toppen.
En skärringspacking både mellan foder(blocket) - packning - topp.
Sedan finns o-ringade toppar också.

finns ju MLS packningar också, dom är tunnare men stadigare. Jag kör själv med gamla standard typen av fiberbaserade packningar fortfarande.

oringat är "förmodligen" overkill under 1.5kg, beroende på tändningen. Men spikar det av någon anledning så går ALLA packningar sönder och med en skäringspackning är risken att fodret spricker istället

Bilderna är från packningen från min motor och det är undersidan av packningen mot fodret man ser. notera var oringen suttit.

Bättre eller sämre ? Jag vet inte.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Jag har haft rätt många turbobilar, men ingen som jag tävlat med på bana.
Med stabiliserade foder (ett par cm motorbetong) har jag max kört 1,8 bar på bana.
De problem jag haft med överladdade alfor som skjutit packnkngar har varit när ett foder suttit fel, när ett foder sjunkigt eller när foder rört sig och orsakat ojämnt tryck mot toppackningen.

Jag TROR att en maskin som har foder som rör sig bara bli ännu sämre med stålringar som skär in i alutoppen.
Jag har provat skärringspackning en gång. Den höll ca fem varv på Mantorp med 1,33 bar laddtryck. (Silver Gtv Turbo som går i Norge nu)

Mitt högst amatörmässiga råd: Försök minimera foderns möjlighet att röra sig, så behåller du monentet över packningen.


En liten notering:
O-ringade foder klämmer ju mellan foder och packning , skär ej in i toppen.
En skärringspacking både mellan foder(blocket) - packning - topp.
Sedan finns o-ringade toppar också.

finns ju MLS packningar också, dom är tunnare men stadigare. Jag kör själv med gamla standard typen av fiberbaserade packningar fortfarande.

oringat är "förmodligen" overkill under 1.5kg, beroende på tändningen. Men spikar det av någon anledning så går ALLA packningar sönder och med en skäringspackning är risken att fodret spricker istället

Bilderna är från packningen från min motor och det är undersidan av packningen mot fodret man ser. notera var oringen suttit.

Bättre eller sämre ? Jag vet inte.






Jo spikar det så går nog det sönder.. så att hålla tändningen rätt känns som viktigt..17 gr..

kanske onödigt med ringade foder.. men jag tror att fodren står still bättre med en ring som stöder i packningen jag kör denna setup en gång till så får vi se ..
spåret är denna gång fräst med radie för jämn belastning i fodret.och längre ut...
byter även kolvar (bmw) och får ngt bättre komp...

kammarna justeras oxo anorlunda denna gång.. ..tidigare insug och senare avgas..
hur ställer du dina kammar.....fast du kör ju turbo så det är val annat,, men kul att veta ändå...

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427



Benny: jag som formulerar mig fel. Det jag sytar på är min oro för att ringarna i ev skärringspackning ska ge avtryck i toppen.

Hans: Ang kaminställning så är jag inte rätt person att svara. Jag har bara grundinställt standardkammar, 105.48 samt CB. Har överlåtit finlir till den som bromsat maskin.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Benny: jag som formulerar mig fel. Det jag sytar på är min oro för att ringarna i ev skärringspackning ska ge avtryck i toppen.

Hans: Ang kaminställning så är jag inte rätt person att svara. Jag har bara grundinställt standardkammar, 105.48 samt CB. Har överlåtit finlir till den som bromsat maskin.


Det är okej Kalle.. det var Bennys svar som jag citerade...(som hade citerat ditt)

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



BMW kolvar? Enligth me....

_________________
Bo Olofsson
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
BoMek skrev:
BMW kolvar? Enligth me....


Okej...min motor har ju plockats ihop av lite olika komponenter..
och med 80 slag och de kolvar jag körde vände kolven lite lågt...lite låg komp som följd...

lurar på att måttbeställa kolvar ..men lite dyrt och lev.tid...

så under tiden försöker jag att få till det med billiga medel..(som vanligt)

Lancia turbokolvar har bra deckhigth men för stor grop...
Bmw kolvarna m50b25 har oxo bra deckh. och mindre grop.. så jag provar dom så länge..
kolvarna är moddade för 8v av Jens Roos...

alfa 155 mot bmw


i loppet(med ringade foder, frästa av dej..ser bra ut..)

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



Mycket intressant! Tackar.

_________________
Bo Olofsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



följdfrågan blir naturligtvis, vad hamnade du på för kompförhållande nu ?
en gissning från min sida med kolvarnas utseedende skulle vara kring 8.8-9.4

Det finns flera bmw motorer med 84mm borr, kolvbultens diametet är 22mm både på bmw och alfa så det finns mycket utrymme för bygga egna varianter. vevstakarnas storända däremot skiljer däremot mellan bmw/alfa vad jag sett tidigare.

även en del lyftare och fjädrar från bmw går att använda på TS motorerna.

M50B20 Bore = 80.0mm Slaglängd = 66.0mm
M50TUB20 Bore = 80.0mm Slaglängd = 66.0mm
M50B25 Bore = 84.0mm Slaglängd = 75.0mm
M50TUB25 Bore = 84.0mm Slaglängd = 75.0mm
S50B30 Bore = 86.0mm Slaglängd = 85.8mm
M52B25 Bore = 84.0mm Slaglängd = 75.0mm
M52B28 Bore = 84.0mm Slaglängd = 84.0mm
S50B32 Bore = 86.4mm Slaglängd = 91

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013
Inlägg: 20



Benny: Du har tillgång till väldigt mycket data syns det mig. Har Du någon sammanställning, en WIKI så att säga? Fräck fråga kanske men den samanställningen skulle vara oehört trevlig att ha tillgång till.

_________________
Bo Olofsson
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Finns som sagt olika. dock är det svårt att hitta kolvar med rätt däckhöjd..
Mahle har en bra hemsida där man kan kolla...

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



BoMek skrev:
Benny: Du har tillgång till väldigt mycket data syns det mig. Har Du någon sammanställning, en WIKI så att säga? Fräck fråga kanske men den samanställningen skulle vara oehört trevlig att ha tillgång till.


näe,, ingen wiki. Bara i skallen :-)

Jag har bmw kompisar och att det finns 84mm BMW kolvar med 22mm kolvbult visste jag. men sammanställningen av vilka bmw motorerna googlade jag bara fram imorse :-)

Oftast så är det i samband med att man står och mekar med någon icke alfa, tar fram skjutmåttet och inser möjligheten.

Sedan finns ju oerhört massa mer bmw delar att köpa både beggat och eftermarknad.
Varken alfa eller bmw eller någon annat märke tillverkar ju dom interna delarna själva utan tex Mahle står för kolvar och annat. Och då blir ofta samma dimensioner.

En annan grej är 116 drivaxlar, bmw och alfa använder samma tillverkare. Drivaxlar till BMW finns högvis. Gäller bara hitta rätt längd.

En bra källa till interna motordimensioner är http://www.getekatalog.se

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Min favoritsida..

man kan söka på diam..kolvbult komphight mm



http://catalog.mahle-aftermarket.com/eu/modules/motorComponent/specs/i . . . .

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
[quote="Benny Steen"]följdfrågan blir naturligtvis, vad hamnade du på för kompförhållande nu ?
en gissning från min sida med kolvarnas utseedende skulle vara kring 8.8-9.4


Tyvärr med mitt korta slag 80mm hamnar jag på 8,2 fortfarande lite lågt..lär inte spika sönder..

och bra att ha något förbättra till nästa uppdatering..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



en fråga, vad har du använt för kopplingar mot oljeuttaget ? hålen var 14mm och man vill ju inte ha något som stryper mera än nödvändigt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322


Trådstartare
Benny Steen skrev:
en fråga, vad har du använt för kopplingar mot oljeuttaget ? hålen var 14mm och man vill ju inte ha något som stryper mera än nödvändigt.



Åkte till Hydroscand så plockade dom fram JIC-NPT böj som passade på mina AN10 kopplingar.

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2544



hm. missänkte det var hydralgrejor.
jag var förbi just hydroscand i umeå idag, dom brukar se lagom fötjusta ut när jag kommer med mina skitiga motordelar...

jag hittade inget passande, jag tyckte dom varianterna som fanns skulle strypa för mycket.vill görna ha minst 10mm innerdiameter på grejorna.

Har dock inte bestämt vilken bröstkåpa det blir, får bli helgens jobb.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Sprint -62 compressori..
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
120 besök senaste veckan (190104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande