Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Giulia Sprint -62 compressori.. | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 120 besök senaste veckan (190104 totalt) |
Jag tror inte att det behövs oringar för dessa laddtryck. Så länge foderna inte är stabiliserade med betong/epoxy tror jag att oringar mest bara ställer till med elände i dessa motorer.
_________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
utveckla gärna mera ! jag håller med ang. låga laddtryck. Och o-ringat och våta/lösa foder är ju inte så vanligt bland motorer, så all input är viktigt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ja elände har dom ställt till med för mig.. men varför skull det ställa till med elände .. har du praktik eller teori ? min motor sätts ihop nu så man är sugen på att få fakta... har du sett liknande förut ? _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
Jag har haft rätt många turbobilar, men ingen som jag tävlat med på bana.
Med stabiliserade foder (ett par cm motorbetong) har jag max kört 1,8 bar på bana. De problem jag haft med överladdade alfor som skjutit packnkngar har varit när ett foder suttit fel, när ett foder sjunkigt eller när foder rört sig och orsakat ojämnt tryck mot toppackningen. Jag TROR att en maskin som har foder som rör sig bara bli ännu sämre med stålringar som skär in i alutoppen. Jag har provat skärringspackning en gång. Den höll ca fem varv på Mantorp med 1,33 bar laddtryck. (Silver Gtv Turbo som går i Norge nu) Mitt högst amatörmässiga råd: Försök minimera foderns möjlighet att röra sig, så behåller du monentet över packningen. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
En liten notering: O-ringade foder klämmer ju mellan foder och packning , skär ej in i toppen. En skärringspacking både mellan foder(blocket) - packning - topp. Sedan finns o-ringade toppar också. finns ju MLS packningar också, dom är tunnare men stadigare. Jag kör själv med gamla standard typen av fiberbaserade packningar fortfarande. oringat är "förmodligen" overkill under 1.5kg, beroende på tändningen. Men spikar det av någon anledning så går ALLA packningar sönder och med en skäringspackning är risken att fodret spricker istället Bilderna är från packningen från min motor och det är undersidan av packningen mot fodret man ser. notera var oringen suttit. Bättre eller sämre ? Jag vet inte. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jo spikar det så går nog det sönder.. så att hålla tändningen rätt känns som viktigt..17 gr.. kanske onödigt med ringade foder.. men jag tror att fodren står still bättre med en ring som stöder i packningen jag kör denna setup en gång till så får vi se .. spåret är denna gång fräst med radie för jämn belastning i fodret.och längre ut... byter även kolvar (bmw) och får ngt bättre komp... kammarna justeras oxo anorlunda denna gång.. ..tidigare insug och senare avgas.. hur ställer du dina kammar.....fast du kör ju turbo så det är val annat,, men kul att veta ändå... _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
Benny: jag som formulerar mig fel. Det jag sytar på är min oro för att ringarna i ev skärringspackning ska ge avtryck i toppen.
Hans: Ang kaminställning så är jag inte rätt person att svara. Jag har bara grundinställt standardkammar, 105.48 samt CB. Har överlåtit finlir till den som bromsat maskin. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Det är okej Kalle.. det var Bennys svar som jag citerade...(som hade citerat ditt) _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
Okej...min motor har ju plockats ihop av lite olika komponenter.. och med 80 slag och de kolvar jag körde vände kolven lite lågt...lite låg komp som följd... lurar på att måttbeställa kolvar ..men lite dyrt och lev.tid... så under tiden försöker jag att få till det med billiga medel..(som vanligt) Lancia turbokolvar har bra deckhigth men för stor grop... Bmw kolvarna m50b25 har oxo bra deckh. och mindre grop.. så jag provar dom så länge.. kolvarna är moddade för 8v av Jens Roos... alfa 155 mot bmw i loppet(med ringade foder, frästa av dej..ser bra ut..) _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
följdfrågan blir naturligtvis, vad hamnade du på för kompförhållande nu ?
en gissning från min sida med kolvarnas utseedende skulle vara kring 8.8-9.4 Det finns flera bmw motorer med 84mm borr, kolvbultens diametet är 22mm både på bmw och alfa så det finns mycket utrymme för bygga egna varianter. vevstakarnas storända däremot skiljer däremot mellan bmw/alfa vad jag sett tidigare. även en del lyftare och fjädrar från bmw går att använda på TS motorerna. M50B20 Bore = 80.0mm Slaglängd = 66.0mm M50TUB20 Bore = 80.0mm Slaglängd = 66.0mm M50B25 Bore = 84.0mm Slaglängd = 75.0mm M50TUB25 Bore = 84.0mm Slaglängd = 75.0mm S50B30 Bore = 86.0mm Slaglängd = 85.8mm M52B25 Bore = 84.0mm Slaglängd = 75.0mm M52B28 Bore = 84.0mm Slaglängd = 84.0mm S50B32 Bore = 86.4mm Slaglängd = 91 _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
näe,, ingen wiki. Bara i skallen :-) Jag har bmw kompisar och att det finns 84mm BMW kolvar med 22mm kolvbult visste jag. men sammanställningen av vilka bmw motorerna googlade jag bara fram imorse :-) Oftast så är det i samband med att man står och mekar med någon icke alfa, tar fram skjutmåttet och inser möjligheten. Sedan finns ju oerhört massa mer bmw delar att köpa både beggat och eftermarknad. Varken alfa eller bmw eller någon annat märke tillverkar ju dom interna delarna själva utan tex Mahle står för kolvar och annat. Och då blir ofta samma dimensioner. En annan grej är 116 drivaxlar, bmw och alfa använder samma tillverkare. Drivaxlar till BMW finns högvis. Gäller bara hitta rätt längd. En bra källa till interna motordimensioner är http://www.getekatalog.se _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Min favoritsida..
man kan söka på diam..kolvbult komphight mm http://catalog.mahle-aftermarket.com _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
[quote="Benny Steen"]följdfrågan blir naturligtvis, vad hamnade du på för kompförhållande nu ?
en gissning från min sida med kolvarnas utseedende skulle vara kring 8.8-9.4 Tyvärr med mitt korta slag 80mm hamnar jag på 8,2 fortfarande lite lågt..lär inte spika sönder.. och bra att ha något förbättra till nästa uppdatering.. _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
en fråga, vad har du använt för kopplingar mot oljeuttaget ? hålen var 14mm och man vill ju inte ha något som stryper mera än nödvändigt.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Åkte till Hydroscand så plockade dom fram JIC-NPT böj som passade på mina AN10 kopplingar. _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||
hm. missänkte det var hydralgrejor.
jag var förbi just hydroscand i umeå idag, dom brukar se lagom fötjusta ut när jag kommer med mina skitiga motordelar... jag hittade inget passande, jag tyckte dom varianterna som fanns skulle strypa för mycket.vill görna ha minst 10mm innerdiameter på grejorna. Har dock inte bestämt vilken bröstkåpa det blir, får bli helgens jobb. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Giulia Sprint -62 compressori.. | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 120 besök senaste veckan (190104 totalt) |