Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 2.8 coupe -98 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (9151 totalt) |
Tjena
Hade tidigare en bil som fick en del att rynka på näsan...och en del var helt lyriska. En Smart ForTwo. Den fick agera nöjesfordon åt mig i 4 år vilket inkluderade allt mellan bankörning på bland annat Gelleråsen, konbanekörningar, lagliga streetrace (landracing) samt sladdleksak på både bana och gata. På 201m körde jag ett par tiondelar långsammare än vad dom körde med Honda ctr vid samma tillfälle. På Gelleråsen låg jag 10-15km/h långsammare innan inbromsningen i första kurvan jämfört med när jag körde Bohlin Racings c30. På tvären gick den mest hela tiden...särskilt på vintern. Fick höra både det ena och det andra om mitt bilval och hur jag använde bilen... "man kan ju inte..." började de flesta kommentarerna. Visst kunde man, tyckte jag! Hade kul som fan i den bilen och fick lära mig bilkontroll den hårda vägen. Detta med en bil som ville bita huvet av en om man försökte köra på tvären...en bil med viktfördelning som en gammel Porsche, tyngdpunkt som en buss och cykeldäck i fram. "Allt går om man vill", tänkte jag för mig själv. Bankörningen gav mersmak och jag hade planer för rätt seriösa uppgraderingar. Det slutade dock med att jag tyckte att insatsen skulle bli för hög i förhållande vad det skulle ge. Delarna var dyra och alternativen var få. Jag började därför smida lite nya planer. Smart Roadster coupe med coilovers, krängare, bromsuppgraderingar och viktigast av allt : motor+växellådskonvertering. Tanken var att plocka en 1.4 tsi med dsg från lämplig vag bil. Hade löpande kontakt med Gustaf på SFRO för att kunna registrera med konverteringen Men då jag var otålig och saknade mekgarage så köpte jag en billigare sommarbil "tillsvidare". Valet föll på ännu en bil som får en del att rynka på näsan...medans resten ser på den med hjärtan i blicken: Bmw Z3 coupe. Sen jag köpte den i Juli förra året har det hänt en del...och mycket är kvar att göra såklart. Börjar med en före/efter-bild och fyller senare i vad som är gjort och vad som är på g Färdiga modifieringar: 10mm spacers bak Federal 595 Rs-r 215 breda fram och 235 breda bak på 17 tums Style 32 för bana 18 tums Style 32 från e39 med smalt gummi och lite stance för gata/sladdlekar svarta njurar XYX ss coilovers med 100Nm fram och 120Nm bak. Fjäder bak på orginalplacering. Eisenmann Race Borttagen mellandämp K&N Insatsfilter Uppgraderade bromsar. 300mm skivor fram med PFC .08 belägg Omonterade delar: Silentblock i alu/delrin Diffbussning i delrin Nya bakre bärarmsbussningar Extraktorgrenrör 325 insug Nya gummikuddar till växellådsfästena Oljefilterhus från S50 Oljekyl Kommande modifieringar: Gatvänlig skalstol a'la 997.2 gt3/gt2 Bromskylning Nya bromsskivor bak + sportbelägg ( TIPS ? ) Frågehörnan: 1. Nu med PFC .08 fram blir bilen väldigt lätt i baken vid hård inbromsning. Skulle man minska detta genom att montera vassa belägg bak? 2. Ska montera oljekyl på bilen och har blivit erbjuden att köpa en 6 raders modell liten från en vän för en obetydlig summa. Är det ens värt ansträngningen att montera en så liten oljekyl eller ska jag köpa en större direkt? Hur stor oljekyl bör man isf ha på en nästan orörd sugmotor som besöker banan max 5 gånger på en säsong? 3. Har kört med Federal 595 Rs-r den här säsongen! Hur stor tidsvinst handlar det om vid byte till t.ex r888? /Mattias _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Gott att se ytterligare en Z3 Coupe i silver här på rejsa!
Med rätt modifieringar går de riktigt bra på bana! ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
Kul att du skrev här ! har kikat mycket i din tråd och har tänkt bolla lite uppgraderingar med dig! Är riktigt imponerad av dig och din bil! Har du kört din på Gotland ring? Körde på Gotland Ring med bilen för första gången med riktigt olämpliga hjulvinklar (camber 2.3 fram och 4.5 bak) . Bilen kändes trots detta förvånansvärt balanserad och förutsägbar i sitt beteende. Lätt understyrning i dom snabbare kurvorna som var väldigt lätt att neutralisera med högerpedalen 1.42.1 löd tiden den gången. Hade dock stora problem med bromsarna. Aldrig mer budgetbelägg är väl lärdomen av detta. Tror jag har en hel del att hämta nu med PFC .08 samt fräscht mönster på gummit _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Tackar Njurarna köpte jag från Hova.com! Nu i efterhand la jag dock märke till att Schmiedmann var klart billigare! Läppen är en halvmjuk formbar historia som säljs under namnet EZ-lip på ebay! Ska nog köpa en till rulle då jag inte lyckades riktigt med monteringen! /Mattias _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Hallå Mattias!
Jag har tyvärr aldrig kört på Gotlandring, bara sett den i halvfärdigt skick när jag var där -03... Gotland är ju på "fel" sida sett från sveriges framsida! Men 1.09,21 vid SSM på Knutstorp och mitten 1.01 på Kinnekulle har jag mäktat med. (Vill dock gärna tro att det finns åtminstone någon halvsekund till i mig och bilen på båda banorna, men kanske särskilt på Kinnekulle där jag åkte 225/45-17 på 7,5x17" fram mot nu 9,0x17" med 235/40-17.) En liten fundering på dina uppdateringar - har inte du liksom jag M52B28TU-motorn med dubbelvanos? (samma motor som satt i 328 E46) Till denna passar inte 325 E36 insuget - jag har själv gjort det misstaget men hann som tur var inte börja skruva bort originalinsuget. Jag kör PFC08 fram och PFC06 bak på min Z3 Coupé - funkar kanon! Dock har jag 325mm skivor och ok från 330 E46 fram och sannolikt bromsar dessa något mer än dina 300 mm skivor (antar att du har tagit skivor och ok från Z3 3.0?). Tror inte du behöver montera oljekyl på bilen. Jag, liksom många BMW Cup bilar med M52B28, åker utan oljekyl och har inga problem med oljetempen. Motorn har ju ganska stor oljevolym från början och jag överfyller ca 0,8 l, så totalt en bit över 6l olja i motorn och det verkar funka utan problem. Är ju inte världens mest högtrimmade motor direkt...
Limmas denna bara fast under original kofångare/spolier? Dubbelhäftande tejp? för läppen och de svarta njurarna funkar ju kanon mot silvrig bil (även om jag inte brukar gilla svarta njurar...). _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
tjena. I min bil sitter samma maskin som i e36, d.v.s enkelvanos. Senare -98 bytte dom till dubbelvanos från e46
Ok, upplever du din som svajig vid inbromsning? Kanske är jag som är känslig !? Är inte van vid att behöva styra emot vid hård inbromsning! Frågeställningen är väl egentligen om bilen skulle bli mindre lätt i baken om ja kompenserade med vassa belägg bak så att bromskraften jämnades ut! Tänker jag tokigt?
Har ingen oljetempmätare utan har mest reagerat på att den tickar väldigt mycket när jag kommer in i depån efter 5-6 varv trots avkylningsvarv. Tolkar det som överhettning av oljan. Det blev lite bättre efter att jag bytte till Castrol Fst 10w60 (körde tidigare castrols vanliga helsyntet med den viskositet som bmw rekommenderar) men maskinen tickar fortfarande betydligt mer än vid normal arbetstemp!
Yes, den levereras färdig med dubbelhäftande tejp! Kostade under 400kr med frakt från staterna! /Mattias _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Kul med flera Zäta-coupeer!
Jag har en m52b28 i min E30 och den tickar också väldigt mycket efter en tävling. Har provat olika oljor och den Pennzoil jag har i nu är bäst men ändå långt från tillfredställande. Under race har jag strax över 90 grader kylvattentemperatur och ca 120-125 grader på oljan och jag kör utan oljekylare. Det skulle vara väldigt intressant om någon visste bot på tickandet. Det känns inte riktigt bra. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Någon som har koll på hur hög temperatur motoroljor klarar av? _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Jag har varit på ett seminarium hos Castrol och iaf alla deras oljor klarar 150C utan problems. Johan här på forumet är expert på oljor, om han ser detta kan han nog sprida lite ljus över saken. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Bra info Kanske var så att jag körde på Mobil olja innan (nu när jag tänker efter)! Skillnaden med Castrol fst 10w60 mot oljan jag hade innan är också att även om motorn tickar högt när den gått riktigt varm, så låter den som vanligt igen när tempen väl har gått ner. Med den andra oljan fortsatte den bara ticka _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Kör du utan oljekyl? Isf är det ju nästan så jag överväger att sälja grejerna jag har köpt för installation av oljekyl! _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Fick en uppsättning hjul i dimensionen 15x7tum och klurar lite på att använda dom som banhjul!
Tror ni 195/50 Toyo R1r däck skulle vara för litet på min bil? Är ju riktigt billigt att åka på den dimensionen och dom däcken nämligen! _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Det känns väl väldigt smalt! Jag kör 17 x 9" med 235 fram och 255 bak. Borde tappa många sekunder per varv med alltför smala däck. _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport V70N Sodi DD2 |
||||||||
Hallå Mattias!
Har du kollat om 15" hjulen ens går över bromsoken? Vet att det finns någon enstaka fälgmodell som går att få på i 15" men misstänker att du kan behöva modifiera oken för frigång. Sen är 195/50-15 knappast att rekommendera till din bil - billigt ja, men inte avsett för bilens tyngd och stommen kommer inte gilla 1300 kg Z3... Om du skall åka R-däck i 15" är nog 225/50-15 det alternativet som gäller (om du som sagt ens får på fälgarna) annars skulle jag rekommendera att du satsar på åtminstone 16" och t.ex. 225/45-16. Billiga 7,5-8,0x16" fälgar från t.ex. 5-serien skall inte vara något problem att få tag på och med lite negativ camber fram skall de gå att få in innanför huvkanten. Annars är det som AL skriver ovan - skall det gå seriöst fort är det breda fälgar som gäller och gärna också lite mera däck (själv åker jag 235/40-17 V70A på 9,0x17" fälg runt om). ///M Tillägg: Ser att du skriver att du uppgraderat till 300 mm skivor fram - då lär det så vitt jag vet inte gå att få på 15" hjul över huvud taget. Tillägg2: Frederal-däcken du åkt på är väl ett mellanting mellan gat- och R-däck så visst kommer det gå fortare med bättre, riktiga R-däck. Men exakt hur mycket beror på en mängd faktorer och R888 kanske inte är det allra snabbaste alternativet... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
Misstänkte att det var lite av en önskedröm. Tack för din input Vad kör du för däck?
Haha, det hade jag inte ens tänkt på! Då är det inte mycket att fundera på. Dom får agera rökmaskiner på bakaxeln istället!
Jag är ju egentligen nöjd med Federal-däcken. Tanken på att köra r-däck handlar mest om att kunna stressa några kamrater som kör på r888. Men om jag inte kan motivera prisskillnaden (mer än dubbla priset) med en markant tidsskillnad så åker jag vidare på Federal. _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Just nu köra jag på Yokohama A032R fram och bak. Nästa uppsättning blir Kuhmo V70A och efter det en uppsättning 888. Måste prova på de flesta märken //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport V70N Sodi DD2 |
||||||||
Har nu bestämt mig för att vänta med r-däck. Kör vidare på Federal 595 Rs-r då dom har funkat bra! Kommer dock ändra dimension till 225/45-17 runt om istället för 215 fram och 235 bak som jag har kört hittills. Gör så både för att jag upplevde den som en aning för understyrd samt att jag vid behov ska kunna skifta mellan fram och bakvagn beroende på slitaget!
Ett nytt frågetecken som kommit upp sen jag kikade närmre på däcken jag körde med på gotland ring senast. La märkte till att iaf framdäcken har extra slitage längst ut på slitbanan. Hade ingen bra koll på däckstrycket direkt inför körningen mer än att det låg kring 2.1 fram och 2.3 i kalltryck vid avresa mot gotland. Misstänker därför olämpligt högt varmtryck. Men brukar övertryck i däcken generera slitage längst ut på däcket? Tänker spontant att det beror på att jag har överkört däcken och att de när temperaturen gått upp fått för högt tryck vilket har fått framdäcken att kasa vid hård kurvtagning. Har ungefär 2.25 grader camber fram om det hjälper! Tiderna runt banan gav också en hint om att däcken började ledsna efter ungefär 4-5 varv varav de första 3 varven gav snabbaste tiderna! _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||||
Kul med en coupe!
Jag köpte nyligen en 01:a och hoppas börja köra 2013. Jag går också och funderar mycket kring däck. För mig är det R-däck som gäller eftersom jag bara kört r-däck på tidigare bilar. Däremot funderar jag över dimensionerna. Intressant att du säger att du tycker att den understyr. Jag har varit lite fundersam över att ha olika storlekar på däcken och möjligheten att skifta avgör för min del. 225/50/16 och 225/45/17 känns som rätt säkra kort. Funderar dock på om det går att få in 235 fram? kanske på en 8" fälg. Säg till om du kommer på något smart! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 2.8 coupe -98 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (9151 totalt) |