Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V - 91
8831 besök totalt
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Ja!!! då var det dags för en till som fastnat för Clio och skall nu börja sin färd mot såriga knogar, sena nätter och grublande över manualer och foruminlägg...MEN förhoppningsvis skall det hela leda till riktigt rolig banåkning också! Man får hoppas att balansen blir bra!

Har läst ALLA Clio 16V trådar här och inser att jag kommer att arbeta mig in i fältet från sista plats - både vad gäller verkstadsresusrser och verkstadskunnande Men men - jag tycker om att jaga och kanske kan jag plocka några placeringar på banan vid nästa meet

Köpte precis en Clio av en schysst snubbe här på forumet.
Min ambition är att bli riktigt duktig på banan och lära mig grunderna i verkstaden. där är jag total nybörjare. Är dock ingenjör och är inte rädd för att mecka. så jag hoppas på en snabb inlärning med lite stöd av er Clio- och verkstads rävar. kanske kan bidra med något själv så småningom.


Bilen idag: 18 000 mil: följande uppräcknat och nyligen bytt av förre ägaren inför mitt köp:

bromskivor brembo slitzade framtill samt nytt belägg
kopplingswire.
nytt fläktmotstånd.
nya krängnigshämmarbussningar fram.
vindrutetorkare.
spindelleder.
tändstift
stötamparna runt om är " de carbon " clio cup dämpare
Kamremmen bytt sen tidigare av för förra ägaren
glapp i ratten.
Nya bromsok bak, 2008
Bakre bromsbelägg
oljefilter, olja, luftfilter,
ny racekatalysator.

Problem idag
lager höger fram sönder - måste bytas.
Rostskador på v bak skärm, motorhuv, samt h bakskärm - ganska illa

Detta var vad jag åkte hem med - illa varslande missljud från framvagnen pga lagret och läskigt glapp i ratten.

Gjort hittills senaste 3 dagarna (nu när ambitionen är på topp och ALLA problem verkar vara överkomliga -

Gick igenom bilen och kollade mkt i Haynes Max Power Clio och vad som kan göras (suverän bok!) samt Renaults verkstads guide över delar osv (i PDF format)

-har borstat, skrapat och klippt i plåt för att börja laga rostskador. vet inte vad som är bäst här - ge mig förslag
-lyckades efter om och men laga rattglappet - sååå skönt att köra nu!
-bokat i verkstad för byte av framlager (om jag inte lyckas göra detta själv vill säga) Mekonomen har dessa för 640:-/st - bra eller dåligt?

-blev idag färdig med att ta ut allt - förutom, instrumentbräda, takklädsel, framdörrs inredning

Följande står på tur (om inte folk här stoppar mig med bättre förslag)

-beställa kolfiber motorhuv (för att lätta men också slippa rostiga huven)
-ta bort asfallmattan i kupén.
-organisera alla sladdar i kupén
-ta bort gnissel och skakig baklucka. (har minskat avsevärt sedan inredningen åkt ut)
-ny växelspak + kåpa
-ut med stereo samt lösa sladdar
-tvätta inredning
-tvätta golv och lister
-planera ommålning
-beställa bakskärm från Mekonomen för svetsning
-beställa plast hjulhus från Mekonomen (nuvarande rostiga och ej i toppskick pga rost)


Följande återstår i lagom takt och på sikt: (beroende på om jag får tillgång till verkstad, hjälp med kunskap, tid och så pengar förstås


-sportstol
-bult bur
-ta bort allt onödigt från instrumentbrädan osv
-se över inställningar framvagn, bakvagn
-ny motor från Volvo med turbo för trimm. antar att den begränsade kraften kommer att komma ifatt när allt är klart och man har gjorrt sina banmil i nuvarande upplägg - eller vad tror ni?
-se över yttre problem med kaross och detaljer - har ej tillgång till verktyg osv själv får se hur det löses bäst
-har lyft bilen en gång och kollat rost och allt underifrån - ser ok ut - men mkt kan göras med bussningar, slangar och länkarmar osv antar jag. får se vad som behövs.

Pooh...undrar vad som blir av och hur jag kommer att se över denna glada start när jag fått lite erfarenhet

Frågor till er kunniga - alla svar uppskattas!

-vad göra med rosten och bakskärmen egentligen? Mekonomen tanken bra och sedan svets?
-finns det plast/kolfiber paket för bakvagnen eller hjulhuset / vingen?
-var är det bäst att handla in prylar för Clio egentligen? Har ni tips - har ni något av det ag nämnt?
-någon som har en garageplats i Stockholmsområdet för en tids meckande?
-någon som finns med Clio i stans som har lust att ses och visa mig sin pärla och berätta mer?
-bra förslag på procedur för att måla om inne och eventuellt ute?

-Vad har jag missat som ni också hade gjort?
-Vad hade ni INTE gjort?!

Lägger upp bilder allt eftersom - hoppas kunna bekanta mig och kanske träffa någon på banan så fort det går.

Tillbaka till boken om Clio...

/Dompan


[/img]

_________________
Dominique Grubestedt


Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Bilen vid inköp:



Rost, nedklippt grovt för uppskattning - v bak


Glappet i styrning - rattstången ligger löst i honan och kan vickas fram och tillbaka - kilade fast med plåt...


Första beundrare (hon undrar varför jag inte köpte en riktigt sportbil. Pffft...typiskt att dom inte förstår...)

_________________
Dominique Grubestedt


Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5328



Kände på mig att det var Reiks bil och det var det. Ska bli skoj och se om du kan få denna gamla best på fötter igen.

Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



En clio till vad roligt.
Delar hittar du oftast billigast på www.autofrance.se (enklast är att ringa)

På den jag hade lagade jag upp rosten i bakskärmen köpte en repplåt på typ mekonomen till en vanlig clio. repplåten var endast ytterdel så den biten som är rostig i hjulhuset får man bocka till själv.

Lycka till.... clio 16 V är en riktigt rolig bil... någon dag när jag får tid skall jag köpa mig en igen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
lite uppdatering efter några hårda meck dagar:

-lyckades efter många om och men byta hjullager - hoppas slippa göra detta på ett bra tag kan jag säga!
Det var det vänstra och inte högra lagret som var sönder (fick info av Reik och bilprovingen att det måste ha varit det högra - men det rullar så fint och tyst)

-gick igenom alla skruvar, bultar och fästen. Bytte ut en del mot nya
-beställt nya styleder

-Nu är bilen sjukt aggressiv på vägen! med Cup dämparna så studsar man hårt och bilen letar spår på vägen hela tiden. Jag har ett svagt drag åt vänster också så det måste till en justering.

Nästa steg:

-ändra cambervinkeln på höger sida (däcket slits hårt på insidan där)
-fortsätta bearbeta rosten
-rätta upp framskärmen
-köpa ny dot 4 bromsvätska för att vara redo för banåkning
-byta kylarvätska för banåkning
-nya bromsbelägg för banan (så Brembo Max skivorna kan göra sitt jobb ordentligt)
-ta bort dimmljus och sätta dit bromskylare
-jobba vidare på kaross detaljer och utseende


ngn med Clio 16V som kan tipsa om bra camber, toe-in och caster inställningar samt hur man bäst gör dessa?

_________________
Dominique Grubestedt


Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



k tec är ju vida känt att många handlar ifrån snabba leveranser och klockren service, jag har handlat ifrån reichhard en gång, lite struligare men delarna kom iaf fram och dom har ett större sortiment.

försökte handla av prima racing men dålig service och snobbiga svar via mail så jag avbröt den ordern.

tänkte prova fast car spares nu när jag ska köpa glasfiber delar till min bil, dom har "hela" bilen i glasfiber och dom säljer även maxi kitt.

jag har en del delar liggandes till dom här bilarna så är det någonting du behöver så kanske jag har det liggandes.

bla.

kat ersättare ny
cup fjäderben nästan nytt rullat några mil
supersprint ljuddämpare ca 100 mil
samt lite andra små saker har nyligen skrotat en bil så har lite prylar över.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Ja, då hade jag fått ihop det mesta inför årets första konrace och premiär för bana med Clion!!!

A) fick storstryk - men mkt erfarenhet!
B) hann precis bli klar med grundmålning av karossreparationerna dagen innan och smärre elproblem.
Polisen stoppade mig på vägen hem kvällen innan och varnade mig för avsaknad av bakljus...kul! (dom funkade innan jag började mecka på kvällen...haha!)

C) hann inte ställa in framvagnen och har ett läskigt kast till vänster vid ax och inbromsning. PÅ det hela kände jag mig lite otrygg på banan och även på motorvägen dit...skall ställa in allt nu samt byta en styrled som kom idag.

D) annars gick lilla pärlan bra. stabil motorgång. missade växelspåret vid stridens hetta. sjukt bra upphängning och gång med Coupe dämpare runt om! Det enda som till slut gav vika var dm vanliga gatdäcken så klart.

E) måste ha en annan förarstol - får snart hem en Man gled omkring som i en tvålskål med vanligt bälte och standard sportstolar från Clio. Blev helt slut i armar och ben för att parera krafterna från allt svängande och slirande.

F) dags för racingdäck också - dom vanliga ger upp efter en kort stunds hårt svängande...

Ser fram emot nästa omgång på bana när framvagnen är inställd och nya delar på plats! Kanske har jag då också hunnit måla om och få in nya sätten!?

Vore kul att se lite andra Clios på bana!!! Who's out there?

In action...


Pärlan mot en massa tyskar!

_________________
Dominique Grubestedt


Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
AlfStefan
Kungsör
Här sen Aug 2009
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej
I morgon, mitt i solen, tänkte jag fixa "glappet i styrningen" på en liknande Clio.
Kan du förtydliga lite vad du menar med "kilade fast med plåt"?

Det låter lite väl enkelt.

_________________
Stefan Aurusell
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



AlfStefan skrev:
Hej
I morgon, mitt i solen, tänkte jag fixa "glappet i styrningen" på en liknande Clio.
Kan du förtydliga lite vad du menar med "kilade fast med plåt"?

Det låter lite väl enkelt.


Har du tillgång till svets?
Jag svetsade ihop men, testade det igår och det funkade klockrent. La ut bild på en annan clio tråd här på forumet.

Dompan, hur funkar din styrning nu. Glappar den nåt eller den håller sig bra?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Dompan
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 33


Trådstartare
Löste det först genom att blanda till Keramisk Metall, slå ner små metalbitar som kilar i glappet och sedan försökte jag att täcka till allt med metal spacklet så det skulle hålla ihop rubbet. Det blev stenhårt efter en kvart och höll fint.
Det fungerade en hel dag ute på banan - men sen släppte det så klart efter hårt konrace. Håller dock utan problem för normal körning som jag gjorde några dagar innan.

Kan vara en bra enkell tillfällig lösning.

Till slut fick detta svetsas (ONP Racing gjorde detta faktiskt!) dom var schyssta och löste det på några minuter...
svets är nog det neklaste och mest beständiga...

Jobbar vidare med karross och inställningar (får förhoppningsvis hjälp injusteringar av ONP Racing snart)

_________________
Dominique Grubestedt


Clio 16V - 91
Audi S8 - 99
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Tror med att svetsen kommer att hålla bra thumbs up

Återkom gärna med vad för inställningar du gör på bilen. Kan vara intressant att veta. Kanske nåt som passar till min bil med

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V - 91
8831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande