Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C 1975 | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11501 totalt) |
ok.
Det här blir min första projekttråd här på rejsa. Bilen som skall våldtagas är en Opel Kadett C från 75. Jag påbörjade det här projektet för ca 8 år sedan men la ner det ganska snart eftersom det fanns roligare saker att fördriva kvällarna med på den tiden. Till exempel förebyggande av torrsprickor i levern och det motsatta könet. Dock har en del andra projekt funnits under dessa år, ett av de större projekten var en Camaro RS/SS 1967. Som avyttrades förra sommaren. Nu har suget efter att åka på tvären blivit tillräckligt stort för att åter ta tag i Opeln. Förhoppningen är att nå ända fram denna gång. och så lite om bilen.. Karossen är (för att vara en 30-årig Adam Opel) i bra skick, rostfri och knappt rostlagad. Lite bulor finns men inget som inte går att stuka till och spackla upp. Den är regbesiktigad med en CIH 1.9 (sitter en CIH 2.2 + Getdrag i för tillfället). Bakaxel Opel, diffen fick tyvärr offras till förmån för ett vinterprojekt för ett par år sedan. Med stor säkerhet kommer jag inte använda mig av Opel-axel. Planen är att bygga en bil för gatan med hyfsade prestanda. Det enda som i dagsläget är spikat är buren samt att det inte blir någon direkt inredning. Eventuellt kommer buren behövas byggas om lite i bak efter en lektion av väghållningseliten. Har/vet du en Kadett C med helbur så tipsa mig gärna med en länk eller lite bra bilder! Förslag på vettig drivlina mottages också tacksamt! Det enda jag gjort sedan bilen ställdes upp igen är att börja skrapa asfaltsmatta, detta är förutom jävligt tråkigt också extra tidsödande när någon tidigare ägare lagt på ett extralager extratjock extramatta på den befintliga mattan. Och även lagt matta på ställen där det tidigare inte funnits.. Men allt ska bort! Sparar allt bortskrapat i en säck som senare ska vägas. Uppskattningsvis är jag uppe i ca 20kg nu. Lite bilder! Mer kommer snart... Skönheten förflyttas till sin projektyta med hjälp av pallyft, domkraft och ett garagemongo. Lite asfaltsmatta och diverse kablage. Lite mer.. Ja, tamejfan allt är inklätt i detta fantastiska matriel. Nuvarande motor. |
||||
Ja, grymt kul. Jag är också snart klar efter en svettig gårdag med stämjärn och svets. Sen blir det till att slipa! Hur gjorde du för att få bort limresterna? Förtunning? Tänkte slipa plåtrent på golvet men överallt där färgen sitter kvar tänkte jag försöka klara mig genom att få bort kladdet efter mattan. |
||||
Vi har torkat med lösningsmedel/rengöringsmedel (nått Innotec medel)
Testa med Diesel, det funkade klockrent på underedsmassa. Jag skall testa det på dom limrestena som är kvar om nån dag. Fy s_tan vad matta du hade i din bil . _________________ Opeltok/Jonas Schiller Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||||
Åhå, ser man på. En kadett c till. Jag tror att vi är fyra stycken på rejsa. Ska bli mycket intressant och inspirerande att följa. Själv har jag inte börjat för jag har inget garage...
_________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Tack för tipset, ska testa det imorgon! Har fått bort all satans matta nu. Även den som någon satt dit bakom instrumentpanelen.. Widell; Härligt, se till att skaffa garage så man får lite inspiration! |
||||
Annan motor i Kadett C har man grunnat många timmar på! Vad har du för effektmål? Jag har ju själv en -76a som ska byggas om nångång inom dom kommande åren... därav mina funderingar kring ämnet hehe
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ja, jag vill ha en motor med runt 200hk att utgå ifrån.
Det lutar mest åt volvo. Men jag är ingen expert på volvomotorer och växellådor så jag kommer nog få göra en del efterforskning innan det inhandlas något. Turbo ska det bli i vilket fall, och då är det väl b230ft och b230et som gäller? Vilken av dem som är bäst och vilken låda jag ska ha till vet jag inte. Men tar tacksamt emot tips! |
||||
Diesel var klockrent på limresterna! Tack som fan. Har impregnerat hela golvet i diesel nu, och det ska få stå några dar och suga i sig. Blankt som en hundb*lle. |
||||
Mors!
Drivlinaplanerna är just nu; Opelmotor med 2xWeber 45 utan turbo och någon hållbar låda, gärna 5vxl typ r28. Bakaxel volvo 1031 med 4-länk. Projektet är redan tillräckligt stort som det är så jag tar den enklare vägen när det gäller motor och låda. |
||||
Blir de en 2,4 liters CIH spis eller? Du kan ju borra blocket till 97mm som max tror jag (kan vara då man måste röntga de :S kommer inte ihåg, de har dom koll på på OSC) Gör du de får du ut 2,5liter vilket ju hjälper en del! Med rätt kam och en väl portad topp bör 200hk inte vara så svårt! 100+ liter hästar plockas de tämligen ofta ur Opels CIH maskiner!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Har inte bestämmt något än, funderar på om det inte blir billigast att köpa en beggad rallymotor? Fick en offert av en motorbyggare på en 2,0l 200hk+ CIH motor, byggd på helt nya prylar exklusive förgasare för 22000. Lite svettigt tycker jag. Har du någon uppfattning om vad det kostar att bygga en potent CIH motor om man gör det mesta själv? Jag har 2 sprojtans Weber 45:or liggande så den lilla utgiften är allafall ur världen. Då undrar man ju också fall 45:orna räcker till mer än 2,0liter.. |
||||
Säg att du har blocket och toppen också. Då behövs stakar och högkomps kolvar, med lite tur kan du hitta båda sakerna tillsammans för 4000 i bra skick! Sen behöver du en vass kam, går hitta beggat för kanske en tusing eller så. Portning av toppen om du får ett shysst pris, inkl mirafrästa säten! Ca 3500-4000. Sen ska du nog ha klara dig med orginal ventiler med lite tur.. på en 2,4a ska de vara lungt i alla fall! Kraftigare ventilfjädrar å andra bitar i toppen kanske 1500. Sen lager å allt sånt, lite bultar å så kanske 2000. Lättning av svänghjulet - gratis om du har en svarv! balansering ca 1500 av både vev, kolvar och svänghjul! Där har du lite yxhugna siffror, skaffar du t ex rullvippor och rulllyftare för ett par tusen också och ett ställbart kamdrev kan du nog plocka lite mer än 100 literhästar. Men du har inte samma hållbarhet som de r på en proffsbyggd maskin! Du kan ju iofs höra om du kan få tips på lagerspel osv så du bygger den som dom gjort, då sparar du några tusen för jobbet! Men de blir ju en grym maskin sen också Du kan ju också gå buget vägen. Bara porta toppen, plana den för högre komp, här är vi uppe i kanske 3000 (ingen mirafräsning) sen på med en kam för 1000kr och hoppas att du får ut effekten innan ventilfjädrarna börjar släppa pga varven! Men då har du ännu lägre driftsäkerhet! Jag är nog beredd att hålla med dig om en gammal Rally motor faktiskt, dom brukar vara vältrimmade med bra marginaler så"att de håller! Trimma är dyrt! Färdigtrimmat och beggad, offtast rätt bra bang for the buck! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Alternativ 1 ang motor är att köpa en komplett 2.0a på resultatservice för 10-15k, då har du mellan 180-190hk beroende på skick och utförande!
Jag bygger en 2.4 borrad till 2.5 liter med wössner 97mm kolvar och weber 50s, man använder originalstak, dem håller bra! Denna motor har hitills kostat ca 30k och då återstår det massor att göra samt att jag får allt jobb gratis gjort! skulle tipps på att motorn landar på runt 60k komplett startklar, med oljekylning, tändning, bromsad på rullande landsväg. MVH erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tack för alla bra tips och svar!
Blir att köpa en CIH från resultatservice och gå igenom den själv. Har ni några bra tips på lådor som håller för den konfigurationen på motor, dvs runt 200hk. Och då menar jag håller för hård körning, motorbromsa till hjullåsning och sådant skoj. r28 har jag läst ska vara en bra låda, håller den eller är det något annat som gäller? Bakaxel har jag tänkt volvo 1031 med nån diff och sen bygga fyrlänk, alternativet är att köpa en ZF (vad fan det nu betyder) bakaxel med stora diffen till Opel, har dock ingen direkt erfarenhet av den, men det kanske ni andra Opeltorskar har. Passar den rakt av eller måste man ändå modda hårt? 1031'an vet jag att bredden stämmer bra på. Vet inte vad de stora diffarna gjordes till för oplar. Mvh Rickard |
||||
om vi snackar 2.0 så ligger dem flesta rallymotorerna på resultatservice på mellan 170 och 190hk, med väldigt vassa rallykammar (kanske inte helt optimalt för driftsäkerheten). Lådan som jag kör i år på min 2.4 är en getrag 240, vi får se hur länge den håller, annars har ju ford en låda som passar rakt av vad jag förstår på cih, den brukar dyka upp på resultatservice med jämna mellanrum. Dock e den ganska dyr. En 1031 är väl det "bästa" men då måste man somsagt snickra fyrlink. I min bil sitter det ascona a axel med stora klumpen i och stålstrut, tror den är på 4.22, 75% diffbroms, men sen finns det en ännu större diff som har 5.10 i utvxl men den höjer varvtalet för mkt. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag hadde tidigare en 2.0 CIH motor med 97 i borr (volvo B23 turbokolvar) och öveladdning. EDIT: 96 i borr Hittade då inga stakar som skulle fungera med 2.2 vev, och 2.4'orna fanns ju knappt då. |
||||
Njae, ite bhöver man snickra fyrlink för att man kör med en främmande axel. Jag körde med en Cheva-monza axel i min A-ascona för länge sedan, på den svetsades orginalinfästningarna från Asconaaxeln fast, pluss en "stege" från diffen och fram till infästningen i chassiet där normalt kardanröret sitter. där var också ett stödlager från en volvo, och ett knutkors. Alltså ingen moddining av infästningarna på bilen där. |
||||
Är det Getragen som sitter i Manta B? En sån hadde jag i min gammla Ascona-a, med överladdning och riktigt mycket effekt, på inte allt för höga varv. Hållbarheten då var, sådär. men med en sjyst låda så höll den ihop, med en maskin med mindre vrid så håller den säkert bra. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C 1975 | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (11501 totalt) |