Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-04 PCS Konbana Bromma
3666 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3085


Trådstartare
Hej på er, vet inte om det var någon från rejsa där. Hur som helst så kan jag ju ändå lägga upp bilderna jag tog. Rätt skoj att köra, trots stora tveksamheter i banläggningen, och att man kunde välja hur man ville köra vilket gjorde att det fanns 4 olika varianter att köra. Känns väldigt oseriöst när det är tävling på tid. Dessutom är det reglementet helt åt skogen, rdäck bestraffas otroligt hårt.
En carrera GT eller i.a.f 996T eller dyl som inte kör på rdäck skulle hamna i standard klassen, medan min 924 på 195 smala rdäck hamnar i R. Knäppt värre.
Dessutom fick man itne värma däck på den tomma ytan i depån, jättesmart när "bestraffningen" är såpass stor på rsulor.
Men men, köra blev det, och det sjuka är att jag fick en högst respektabel tid, i S klassen hade den tom varit bra. Sjukt med tanke på sällskapet.

Känner mig som en gnällkärring, inte riktigt meninge. Men jag hade höga färväntingar då banmötena är otroliga välplanerade.
























_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

kan intyga att det gick undan för en viss 924a! thumbs up

Va kul o se den bilen spöa så många dyrare bilar , men det berodde nog en hel del på förare också

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 176



Cédric hade du haft standard däck så hade du kört i classic klassen med långsammare bilar.
R-däck gör onekligen ett antal sek/min körning.
Att man får välja höger eller vänstervarv när man vänder tycker jag är bra, du får välja det som passar dig och bilen bäst.
Normalfall finns det en däckvärmningsyta men på bromma är det lite för trångt att få till en sådan.
Reglementet är nog ganska ok om man vill tävla i slalom, men vill man komma och testa en gång med R-däck så kanske det känns surt.Men som sagt till nästa år så kanske vi får se dig i classic med standard puckar.Eller kanske på Lazzat RS-challange den 24 sep med R-däck?
Snyggt kört.

Stefan Söderstedt

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3085


Trådstartare
Homegrown skrev:
Cédric hade du haft standard däck så hade du kört i classic klassen med långsammare bilar.
R-däck gör onekligen ett antal sek/min körning.
Att man får välja höger eller vänstervarv när man vänder tycker jag är bra, du får välja det som passar dig och bilen bäst.
Normalfall finns det en däckvärmningsyta men på bromma är det lite för trångt att få till en sådan.
Reglementet är nog ganska ok om man vill tävla i slalom, men vill man komma och testa en gång med R-däck så kanske det känns surt.Men som sagt till nästa år så kanske vi får se dig i classic med standard puckar.Eller kanske på Lazzat RS-challange den 24 sep med R-däck?
Snyggt kört.

Stefan Söderstedt


Njae, är ändå alldeles fel. 400 hästar gör rätt stor skillnad det med, speciellt på en 25-30 år nyare bilm dessutom får man byta fälgar fritt inom S, det gör att man kan köra på 300mm breda gatdäck. Vilket ger mycket mer grepp än smala rsulor under en så kort bana som slalomen är. Känns som det borde vara mer parametrar än bara r-däck.
Dessutom så kan man ändra på aerodynamik, låda,utväxling,fjäderbensstag,bur, bromsar, kylslangar, mindre karossförändringar,spoilers, diffbroms, ratt stolar och bälten.
Ter det sig inte lite orimligt att bestraffa rdäcken såpass hårt då ?, Hade det varit vanlig kombanekörning hade jag inte varit så gnällig av mig. Men när det är tävling så tycker jag att det faktiskt ska vara någon ordning på reglerna.

Men köra är ju svinkul, får se om jag dyker upp på slalomen nästa år. Fick ju höra att pcs inte använder taxibanorna på tullinge. Finns mycket bättre alternativ. Men desto fler bankörningar ska det bli, om ekonomin och bilen tillåter det.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Cédric skrev:
Homegrown skrev:
Cédric hade du haft standard däck så hade du kört i classic klassen med långsammare bilar.
R-däck gör onekligen ett antal sek/min körning.
Att man får välja höger eller vänstervarv när man vänder tycker jag är bra, du får välja det som passar dig och bilen bäst.
Normalfall finns det en däckvärmningsyta men på bromma är det lite för trångt att få till en sådan.
Reglementet är nog ganska ok om man vill tävla i slalom, men vill man komma och testa en gång med R-däck så kanske det känns surt.Men som sagt till nästa år så kanske vi får se dig i classic med standard puckar.Eller kanske på Lazzat RS-challange den 24 sep med R-däck?
Snyggt kört.

Stefan Söderstedt


Njae, är ändå alldeles fel. 400 hästar gör rätt stor skillnad det med, speciellt på en 25-30 år nyare bilm dessutom får man byta fälgar fritt inom S, det gör att man kan köra på 300mm breda gatdäck. Vilket ger mycket mer grepp än smala rsulor under en så kort bana som slalomen är. Känns som det borde vara mer parametrar än bara r-däck.
Dessutom så kan man ändra på aerodynamik, låda,utväxling,fjäderbensstag,bur, bromsar, kylslangar, mindre karossförändringar,spoilers, diffbroms, ratt stolar och bälten.
Ter det sig inte lite orimligt att bestraffa rdäcken såpass hårt då ?, Hade det varit vanlig kombanekörning hade jag inte varit så gnällig av mig. Men när det är tävling så tycker jag att det faktiskt ska vara någon ordning på reglerna.

Men köra är ju svinkul, får se om jag dyker upp på slalomen nästa år. Fick ju höra att pcs inte använder taxibanorna på tullinge. Finns mycket bättre alternativ. Men desto fler bankörningar ska det bli, om ekonomin och bilen tillåter det.


Jag förstår inte ditt problem. Du har nog missat att du skulle köra i Classic och inte Standard med gatdäck på din bil.

om man tar reglementet som det såg ut tidigare hade du med r-däck kört i R samt i F (motorn fram) med gatdäck. Då skulle du bla mött preppade 968 CS bilar med M030 paket och breda gatdäck etc. Svårt att hitta någon rättvisa då med...

Hur skulle reglementet se ut om du fick bestämma?

Din bil med rätt gatdäck, i händerna på dig, skulle säkert ge de övriga i Classic en match thumbs up

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Hej!
Kul att det gick bra men inte jag heller förstår problemet. Du skulle ju vara konkurrenskraftig i classic om du kör på gatdäck istället.

Att man vänder åt vilket håll man själv vill tycker jag är bra för att du då själv får avgöra vilket som passar dig din och bil bäst. Det handlar ju då om att läsa banan innan man kör också och försöka räkna ut vilket som passar bäst.


Jag tycker att man får gilla läget eller köra annan tävling där bilen passar bättre.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3085


Trådstartare
Nu kommer jag aldrig nånsin byta till gatdäck igen då det inte finns någon egentlig anledning att ha sådana på en bil man ska köra med. Men jag såg någon i porrsche forumet som hade lagt ett bra förslag där effekt eller effekt kontra vikt va med i kalkyleringen. Det va rätt bra då uppdelningen automatiskt blev rätt så bra då effekten har ökat i takt med bilarnas utveckling.....

Menmen, hade jag satsat på slalomcupen så hade nog däcksvalet sett annorlunda ut..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Cédric skrev:
Nu kommer jag aldrig nånsin byta till gatdäck igen då det inte finns någon egentlig anledning att ha sådana på en bil man ska köra med. Men jag såg någon i porrsche forumet som hade lagt ett bra förslag där effekt eller effekt kontra vikt va med i kalkyleringen. Det va rätt bra då uppdelningen automatiskt blev rätt så bra då effekten har ökat i takt med bilarnas utveckling.....

Menmen, hade jag satsat på slalomcupen så hade nog däcksvalet sett annorlunda ut..


Reglementsfrågor kan man ju diskutera i evigheter. Det är iofs ganska "kul" så det gör ju inte så mycket.

I PCSR har man vikt/effekt indelning på de olika klasserna. Där väger man alltid de tre snabbaste bilarna i respektive klass efter racen, men inte ens där kan man vara säker på att det verkligen är i rätt klass bilarna tävlat då man inte kan göra mer än att uppskatta effekten - det blir ju lite jobbigt att effektbromsa bilarna efter varje tävling.

Slalomreglementet i PCS är helt klart en kompromiss. Men man håller åtminstone nere kostnaden för Classic- och Standardbilarna genom att säga att så fort en bil har r-däck så ska den köras i R. Annars skulle ju alla behöva köra med R däck i alla klasser för att kunna vara konkurrenskraftiga.

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3085


Trådstartare
d_b skrev:
Cédric skrev:
Nu kommer jag aldrig nånsin byta till gatdäck igen då det inte finns någon egentlig anledning att ha sådana på en bil man ska köra med. Men jag såg någon i porrsche forumet som hade lagt ett bra förslag där effekt eller effekt kontra vikt va med i kalkyleringen. Det va rätt bra då uppdelningen automatiskt blev rätt så bra då effekten har ökat i takt med bilarnas utveckling.....

Menmen, hade jag satsat på slalomcupen så hade nog däcksvalet sett annorlunda ut..


Reglementsfrågor kan man ju diskutera i evigheter. Det är iofs ganska "kul" så det gör ju inte så mycket.

I PCSR har man vikt/effekt indelning på de olika klasserna. Där väger man alltid de tre snabbaste bilarna i respektive klass efter racen, men inte ens där kan man vara säker på att det verkligen är i rätt klass bilarna tävlat då man inte kan göra mer än att uppskatta effekten - det blir ju lite jobbigt att effektbromsa bilarna efter varje tävling.

Slalomreglementet i PCS är helt klart en kompromiss. Men man håller åtminstone nere kostnaden för Classic- och Standardbilarna genom att säga att så fort en bil har r-däck så ska den köras i R. Annars skulle ju alla behöva köra med R däck i alla klasser för att kunna vara konkurrenskraftiga.


Jo klart det blir klurigt, men det är kul att diskutera. Betänk att man gör allla tillåtna modifieringar på säg en 997 eller 996 turbo kontra klenare och äldre bilar, det blir ju så sjukligt stora steg mellan bilarna. Sen är kostnadsskillnaderna försumbara med r-däck jämfört med vad folk lägger på annat. Beror ju på vad man prioriterar. Så det blir ju knasigt. Hade ju i.o.m att nya regler skulle skrivas förhoppningar på ett riktigt bra reglemente, men det är synd att det sket sig. I.a.f enligt min mening.
Uppdelningen i övrigt tycker jag faktiskt är rätt bra, alltså modellvis. Bara just r-däck där det blev knasigt.
Kanske man tom borde inkludera däcksbredd som faktor.
Kändes knasigt när 968 i samma klass körde 10cm bredare sulor än vad jag hade . 295:or är söta....

aja, dags att sova. gonatt!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En liten komentar angånde, klasser, däck mm.
Men med en riktigt bra satt konbana så blir föraren MYCKET viktigare än matrialet.
Att försöka klassindela blir ALDRIG bra. Det är alltid någon som känner sig missgynnad.

Jag har sätt en sådan kontävling, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5696

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jo mycket kan man säga om reglementet, men det finns vissa saker man kan fundera på. Om man tittar på dom snabbaste i Classic så går dom lika snabbt som dom snabbaste i Standard. Detta stör iofs inte mig då jag sitter på svarte petter till när det kommer till bil slalom Mycket effekt och mycket vikt och mycket bredd...

_________________
Rehan Mirza
Citera
993 RS
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37



Med tanke på att Bromma är ett sisådär bra ställe att köra slalom på så tycker jag att Herr Bull lyckades lägga en riktigt bra/underhållande bana. Att man kan välja vilket håll man vill ta ett avsnitt på är ju bara helt kul - då får man klura själv kring vilket som bäst passar en själv. Allt skall väl inte vara serverat så det bara är att köra...eller???

Reglemente hit och dit - tyckte din bil såg ut att gå/greppa riktigt bra med r-däck. Sen att man inte kan värma däcken, tja det är ju samma för alla.....

//Jonas

_________________
Jonas
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3085


Trådstartare
Jo, men det var svårt att välja bana, mer utav en chansing då man bara har 3 varv på sig. Men med tanke på den trånga platsen så blev det ju ändå rätt skoj.
Nu lyckades jag värma däck innan, innan första körningen på plats och inför andra körningen ute på vägen, inte särskilt bra egentligen men har man inget val så , tävlingsinstinktten finns ju alltid där. Sen finns det ju ingen som helst anledning till att inte sätta r-däck på sin bil om man använder bilen till konbana och bankörning. Total kostad för mina bridgestone 540s samt split nya plåtfälgar till däcken landade på runt 3600:-
Men nu ska jag sluta tjata, reglementet kommer ju ligga kvar en alv evighet minst då det nyligen ändrades.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Trevlig dag! (förutom att man bara kunde köra 2 repor... )
Instämmer med Jonas att det var en underhållande bana denna gången, dock som sagt känndes inte underlaget så bra.....
Fyller på med några bilder....














































_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Eftersnack
2005-09-04 PCS Konbana Bromma
3666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande