Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -81 Drift Edition (DÖD) | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (14186 totalt) |
Mitt projekt är en Ascona B som används på gatan och för drifting/konbana.
Har upp graderat bilen med: Motor: Opel omega A -90 2.4 Block Opel Ascona B 2.0 topp med 2.2:a ventiler 45mm insug 40mm avgas. ENEM:s X1 kamaxel 284/109/11.7/2.2 original insprutning + extraspridare med fullgas switch Volvo 240 kylare med elfläkt Växellåda: Opel Rekord 5-väx Getrag (Förbruknings vara ) Koppling: 6-pucks sinter med original tryckplatta på 2.0 svänghjul (215mm) Bakaxel: Opel Manta GSI Lamelldiff 3.44 Chassit: Bilstein Racing stötdämpare Fram/bak H:R 55mm Fjädrar (För mjuka) Powerflex bussningar i hela bakvagnen Bromsar: original (Bättre på G) Kaross: Rensad på inredning 6-punkts bur från en grupp E Rallybil. Planerat: Byta bussningar i framvagnen till Powerflex. Byta fjädrar till racing fjädrar. Byta ut stolarna till "Rally" stolar. + en massa mer som man kan komma på. Lite bilder Version 2003 Provade nya fälgarna 17"x7.5" Med Falken ZE-512 205/40/17 Målade om motorhuven och kapade upp lite ventilation. Lagar frontspojlern. Monterade frontspojler från en Ascona B GTE. Nytvättad _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Lite kör bilder från Bilsport Actionmeet 2004 (Drift show)
Photo: Bo Lundvagn www.sportbilen.se Vintern tär hårt på gamla oplar Bilen fick annan kulör strax efter mantorp. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Lite bilder från den första drifting tävlingen i sverige. (10/7 -05)
Swedish Drifting Series 2005 Deltävling 1 (Anordnas av Gasa MK) och ibland så räcker inte banan till Tyvär så tvingades jag bryta på träningen på grund av att kablarna till spridarna hade lagt sig på grenröret å smällt ihop till en fin klump som kortslöt spridarna så den gick bara på 3cylindrar. Det var någon som inte hade hängt upp dom (Jag) Ni som är observanta och ser så har jag ingen bur i bilen 2005,Besiktningen gillade den inte! Men den ska monteras i nu i veckan _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Wtf? En grupp E bur ska ju inte vara några problem. De som kör icke-homologerat har ju sina grupp-E bilar helt gatreggade som vilken bil som helst. Men undantag för passagerare där bak såklart. _________________ Daniel Steiner |
||||
Besiktnings mannen var ej lika smidig som mig att ta sig in i bilen så han vart grinig + att jag inte var inne på en regbesikting utan en vanlig kontroll besiktning,då jag tänkte ta den senare för annars så hade det blivit körförbud(Hade den som bruksbil förut). Så jag ringde till bilprovningen å skulle beställa regbesiktnings tid men fick svaret att det fanns tid till detta i augusti,alltså körförbud halva sommaren(Bilen skulle ju användas),så enklast vart å slita ut buren för att få bort 2:an på att det satt skyddsbur monterad.Som tur var hade den besiktings mannen gjort fel å inte satt ett åläggande(Eller vad det heter) på reggning av buren,ibland ska man ha lite tur iaf. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Tja kristian. Jorå bara bra med mig (å bilen)ska ut å snickra lite på bilen måste ju få i buren tills den 10/8 SDS 2 _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Man tackar,kommer nog att dyka upp en till Drifter här på rejsa (Min Team kamerat i sin Manta B 2.4 Drift Edition ) _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Så då var buren i igen + att jag monterade bältesstaget,nu fattas bara ett par fina rallypallar oxå å 4-punktsbälten. (Bilder kommer)
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Så nu är aluplåten monterad,la lite "Volvo" list på dom ställen den kan skava imot karossen.
Lite mörk bild men man ser iaf vad det är _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Tackar,Plåten är 1mm,ca 2kvadrat gick åt till sidorna,ryggstöd och hatthylla. Använde självborrande montage skruv. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
En bild från senaste tävlingen i drifting (Swedish Drifting Series 2005 Deltävling 2. 13/8)
(Anordnas av Gasa MK) Denna gång gick bilen klockrent och 6st Tränings repor blev det + 4st till kom 9:a totalt av 25startande i denna tävling. Mer bilder kommer snart _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Tack Den ska bromsas på rullandelandsväg,men vad jag vet så räcker original ascona insprutet till ca150hk å det räcker inte till som motorn är byggd nu(går i väggen vid 5000rpm) men med extra spridarna så går det å varva mycket mer. så skulle tippa på ca 150hk+ _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -81 Drift Edition (DÖD) | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (14186 totalt) |