Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 5.2 V10 - Timeattack, GT, LMS-ish? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (32806 totalt) |
Har varit riktigt kass senaste halvåret på att uppdatera någon av mina projekttrådar här. Vi får se om det blir bättre nu med ytterligare en! Ska göra mitt bästa, promise!
Så, vad i hela friden har jag hittat på nu då? Jag borde ju sälja bort massa grejer och köpa en bilsimulator och ägna vintern åt att träna på alla svenska banor. Men nej, jag tycker fortfarande att det är för kul att bygga bilar. Suck. Jag hoppas att det går över snart, jag börjar ju bli gammal till och med. Fick en konstig känsla för några veckor sedan när jag såg en annons här på Rejsa. En Audi R8...tom kaross, vit och grann. Fin bur satt det i den också. Ska man lägga 300 000kr (utöver karossen) på att bygga en snabb bil kanske en sådan vore en bra idé istället för att lägga de pengarna på någon äldre vanlig bil som inte blir värd en spänn mer hur mycket man än kastar på den? Efter en tävlingshelg med BMW Cup i Padborg i September, var jag helt borta mentalt. Många mil, öl, intryck och kontokortsdragningar men desto färre timmars sömn var jag tillbaka i Sverige och hade bestämt att jag skulle åka till Sala och köpa denna R8 samma kväll som jag var tillbaka i Stockholm. Sagt och gjort, en R8 och ett släp fullt med delar är på väg mot Stockholm sent på kvällen. Nöjd och tillbaka i verkstaden Så vad är planen nu då? Det är ärligt talat lite oklart. Timeattack, Modsport och någon slags GT-serie känns ju rätt så relevant. Det jag har hunnit köpa är: Audi 5.2L V10 FSI Audi R8 R-tronic växellåda. Som jag ska bygga om till manuell...på något sätt. Audi R8 LMS grenrör Audi R8 LMS vinge _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||
Coolt bygge
Kolla med syvecs i England. Dom har nog kit för den motorn samt så tror jag dom har integrerat styrningen av växellådan så du slipper att bygga om lådan och kan köra paddelväxling. Lycka till _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||
Tack! Jo har dialog med dem. Anledningen att jag vill köra vanlig manuell är ifall jag någonsin vinner på lotto och kan köpa Holingers seq kit den lådan Men vi får se. Har ju alla grejerna kvar till R-tronic setupen. Men jag köper en ny motorhärva för manuell låda. Bör inte vara mer än en kvälls jobb att bygga fram och tillbaka mellan manuell och R-tronic. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||
Tanken är att trimmer blir LMS grenrören, ta bort extra spjällen i insuget, E85, mappning, några bra luftfilter.
Idéer på vad det kan ge hästkraftsmässigt? _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||
Med bara mjukvara säger ju typ ABT 600hp. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro då jag aldrig har hållit på med dessa motorer och vet inte vad de svarar på. R8 LMS tror jag bara skiljer på grenrören och mappning mot en vanlig R8 V10 motormässigt, de har 560hp. Men realistiskt får vi väl sätta målet mellan 540-580hp i min då _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||
|
||
Nja! Eller jag vette fan, håller på och samlar delar. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Har fått hem motor och låda, LMS vinge och grenrör iaf. Börjat inspektera delarna till motor och låda. Måste säkerställa att jag faktiskt kan konvertera R-tronic lådan jag har köpt till en vanlig manuell, genom att bara montera en hydralisk slavcylinder och växellänkaget på lådan. Sen tänkte jag köra el-servo, så jag måste fräsa en täckplåt som täcker drivningen till original servopump, samt komma på något att göra med axeln till ac pumpen. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||
Det där vingbladet får du se till att göra gjutform på!
Vilken bredd är det? Ja alltså, lådan är ju densamma på manuell och R-tronic. Det enda som skiljer är att växellänkaget och slavcylinder styrs via hydraulagget på r-tronicen. Ska bara vara att skruva dit ett länkage för manuell på ovansidan och koppla på en hydraulledning från kopplingen på undersidan av lådan så är saken biff? Den röda kabeln som går ner till slavcylindern sitter inte på manuell låda. |
||
Den röda kabeln går till urtrampningslagret för att det verkar var någon slags elektromagnetisk historia. Så det ryker ju och så köper jag ett original till en manuell. Sen är det en ledning som gick till det hydrauliska växlingspaketet och till undersidan av lådan som jag måste komma på vad det är. Förmodligen bara att plugga det. Är en banjokoppling i botten av lådan på ut-/undersidan _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||
Den är till slavcylindern, alltså från kopplingscylindern. Det är den enda ingången jag har på min låda som går till slavcylindern iaf.. |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 5.2 V10 - Timeattack, GT, LMS-ish? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 14 besök senaste veckan (32806 totalt) |