Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 5.2 V10 - Timeattack, GT, LMS-ish?
1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (32806 totalt)
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Har varit riktigt kass senaste halvåret på att uppdatera någon av mina projekttrådar här. Vi får se om det blir bättre nu med ytterligare en! Ska göra mitt bästa, promise!

Så, vad i hela friden har jag hittat på nu då? Jag borde ju sälja bort massa grejer och köpa en bilsimulator och ägna vintern åt att träna på alla svenska banor. Men nej, jag tycker fortfarande att det är för kul att bygga bilar. Suck. Jag hoppas att det går över snart, jag börjar ju bli gammal till och med.

Fick en konstig känsla för några veckor sedan när jag såg en annons här på Rejsa. En Audi R8...tom kaross, vit och grann. Fin bur satt det i den också. Ska man lägga 300 000kr (utöver karossen) på att bygga en snabb bil kanske en sådan vore en bra idé istället för att lägga de pengarna på någon äldre vanlig bil som inte blir värd en spänn mer hur mycket man än kastar på den?

Efter en tävlingshelg med BMW Cup i Padborg i September, var jag helt borta mentalt. Många mil, öl, intryck och kontokortsdragningar men desto färre timmars sömn var jag tillbaka i Sverige och hade bestämt att jag skulle åka till Sala och köpa denna R8 samma kväll som jag var tillbaka i Stockholm.

Sagt och gjort, en R8 och ett släp fullt med delar är på väg mot Stockholm sent på kvällen.


Nöjd och tillbaka i verkstaden


Så vad är planen nu då?
Det är ärligt talat lite oklart. Timeattack, Modsport och någon slags GT-serie känns ju rätt så relevant.

Det jag har hunnit köpa är:

Audi 5.2L V10 FSI
Audi R8 R-tronic växellåda. Som jag ska bygga om till manuell...på något sätt.
Audi R8 LMS grenrör
Audi R8 LMS vinge






_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



SÅ bra, thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ännu en kul leksak
Borde väl vara en bra bil för TA

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Fan va kul att denna ska få en riktig motor! Hoppas man får se den på banorna nästa sommar!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546



Coolt bygge

Kolla med syvecs i England. Dom har nog kit för den motorn samt så tror jag dom har integrerat styrningen av växellådan så du slipper att bygga om lådan och kan köra paddelväxling.

Lycka till

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Måste följas.
Hoppas på många uppdateringar i tråden.

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
DAP skrev:
Coolt bygge

Kolla med syvecs i England. Dom har nog kit för den motorn samt så tror jag dom har integrerat styrningen av växellådan så du slipper att bygga om lådan och kan köra paddelväxling.

Lycka till


Tack!

Jo har dialog med dem. Anledningen att jag vill köra vanlig manuell är ifall jag någonsin vinner på lotto och kan köpa Holingers seq kit den lådan

Men vi får se. Har ju alla grejerna kvar till R-tronic setupen. Men jag köper en ny motorhärva för manuell låda. Bör inte vara mer än en kvälls jobb att bygga fram och tillbaka mellan manuell och R-tronic.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Tanken är att trimmer blir LMS grenrören, ta bort extra spjällen i insuget, E85, mappning, några bra luftfilter.

Idéer på vad det kan ge hästkraftsmässigt?

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



550hk borde den väl ge

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Supramannen skrev:
550hk borde den väl ge


Med bara mjukvara säger ju typ ABT 600hp.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro då jag aldrig har hållit på med dessa motorer och vet inte vad de svarar på.

R8 LMS tror jag bara skiljer på grenrören och mappning mot en vanlig R8 V10 motormässigt, de har 560hp.

Men realistiskt får vi väl sätta målet mellan 540-580hp i min då

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Kanon roligt att bilen får leva vidare och att den kommer ut på banorna

Verkar till vara en riktigt bra grund för att bli en vinnare bil

Lycka till thumbs up

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 121



Det här kommer bli så bra adde! 👍👌🏁😋

_________________
Kim Karjalainen Team 57 Motorsport
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



K_1_M skrev:
Det här kommer bli så bra adde! 👍👌🏁😋


Du får vara testdriver, Kim. För att kolla om alla spacers sitter fast

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 121



Oldman skrev:
K_1_M skrev:
Det här kommer bli så bra adde! 👍👌🏁😋


Du får vara testdriver, Kim. För att kolla om alla spacers sitter fast


Absolut! Den kommer behöva en lugn första runda! 😉

_________________
Kim Karjalainen Team 57 Motorsport
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



händer det nåt här eller?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
händer det nåt här eller?


Nja! Eller jag vette fan, håller på och samlar delar. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.

Har fått hem motor och låda, LMS vinge och grenrör iaf. Börjat inspektera delarna till motor och låda.
Måste säkerställa att jag faktiskt kan konvertera R-tronic lådan jag har köpt till en vanlig manuell, genom att bara montera en hydralisk slavcylinder och växellänkaget på lådan.
Sen tänkte jag köra el-servo, så jag måste fräsa en täckplåt som täcker drivningen till original servopump, samt komma på något att göra med axeln till ac pumpen.








_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Det där vingbladet får du se till att göra gjutform på!
Vilken bredd är det?

Ja alltså, lådan är ju densamma på manuell och R-tronic. Det enda som skiljer är att växellänkaget och slavcylinder styrs via hydraulagget på r-tronicen. Ska bara vara att skruva dit ett länkage för manuell på ovansidan och koppla på en hydraulledning från kopplingen på undersidan av lådan så är saken biff?
Den röda kabeln som går ner till slavcylindern sitter inte på manuell låda.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Det där vingbladet får du se till att göra gjutform på!
Vilken bredd är det?

Ja alltså, lådan är ju densamma på manuell och R-tronic. Det enda som skiljer är att växellänkaget och slavcylinder styrs via hydraulagget på r-tronicen. Ska bara vara att skruva dit ett länkage för manuell på ovansidan och koppla på en hydraulledning från kopplingen på undersidan av lådan så är saken biff?
Den röda kabeln som går ner till slavcylindern sitter inte på manuell låda.


Den röda kabeln går till urtrampningslagret för att det verkar var någon slags elektromagnetisk historia.
Så det ryker ju och så köper jag ett original till en manuell. Sen är det en ledning som gick till det hydrauliska växlingspaketet och till undersidan av lådan som jag måste komma på vad det är. Förmodligen bara att plugga det. Är en banjokoppling i botten av lådan på ut-/undersidan

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



andreas.e skrev:
Är en banjokoppling i botten av lådan..


Den är till slavcylindern, alltså från kopplingscylindern. Det är den enda ingången jag har på min låda som går till slavcylindern iaf..

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hänt något nytt spännande med bilen ?

Med vänlig hälsning
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



All in TA tycker jag!! Mer R8or är bara trevligt!!!

Lycka till!!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 5.2 V10 - Timeattack, GT, LMS-ish?
1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (32806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande