Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21233 besök totalt
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



En annan trevlig lösning är ju om man hittar ett kortat sprut från en 6'a (man tar bort de två sista rören och pluggar igen)
Dessvärre är det väl kanske lite svårt att hitta så där med en gång


Nice bygge iallafall

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
2,2 insuget suger... Pyttesmå kanaler i de insugen, så motorn lär få andnöd på högre varv. Jag har testat att göra tvärtom, monterat ett 2,4 insug på en 2,2 i bruks-Rekorden. Det ökade toppvarv och kännbart mer vrid på mellanregister. Nu varvar den ju inte så våldsamt, men den drar till 5500 rpm iaf, mot typ 4800 förut.
Går det inte modda huvgångjärnet och göra nån snitsig böj med nåt rör eller nåt?


Det var faktiskt min första tanke att bygga ett adapter rör och flytta spjällhuset 90grader ut till höger.

Jag får testa 2.2L insuget först så får vi se hur det funkar, annars så finns 2.0E insuget som går att modda så det passar och skall vara bättre.

Just nu känner jag mest panik att hinna ihop med bilen tills att isen lägger sig så några större utsvävningar med modifireingar finns tyvärr inte tid för.

Jag vet att insuget ifrån 3.0 12V skall vara poppis att kapa av dom två sista insugskanalerna på och svetsa igen för att få större kanaler + större spjällhus, jag vet dock inte hur detta fungerar ihop med resten av sprutet.
I sådana fall är det säkert bättre att köra med ett 2.0E sprut som man i sin tur modifierar = för mycket tid/jobb i dagsläget.

Tiden får utvisa hur det blir med insuget..

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Jo, 6ans insug är bra, stort spjällhus och så. 2,0E funkar ju också. Frågan är bara vad som blir mest jobb?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jo, 6ans insug är bra, stort spjällhus och så. 2,0E funkar ju också. Frågan är bara vad som blir mest jobb?


1st 2.2L insug + 1st 2.0E insug anländer till jobbet i veckan.

Funkar inte 2.2L insuget tillräkligt bra så får det bli modifiering av 2.0E insuget så att det lirar (ta bort styrpinnar + matchporta).

Här är en bild på en som har gjort en "fullösning" på problemet.



Dom har säket krökt om huvgångjärnet och flyttat kylaren (ej orginal) + säkert fått kapa kylarinfästningarna mm för att få dit insugsslangen.

Dom har även fått kapa och svetsa i huven för att göra plats för det höga 2.4L insuget (det är på det berömda håret att det får plats under huven på min)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Så hade nog jag gjort... Fick ju banka upp en rejäl bula i huven på brukshinken så inte spjällhuset ska ta i. Huven sluttar tydligen mer på Rekord E än på omega A, eller så sitter motorn lägre i den senare.
Lycka till med resten av bygget!

PS. Tycker mig skymta en bekant modell i bakgrunden på bilden ovan... DS.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Wärhner skrev:
Pimplaren skrev:
Har du hittat nått 2.2liters insug?

vi har 2.2insug och 2.0 insug i garaget..

Mvh oliver


Låter kanon!!

Pris för ett 2.2L insug?

Håller du till i Järfälla? isf skulle jag kunna svänga förbi efter jobbet (runt kl17) någon dag i veckan (Jobbar i Infracity/Bredden)

Mvh Peter


Precis, håller till i järfälla(jakobsberg, sök på februarivägen 17 på eniro så får du en bra karta)! ta mitt mobilnr så e de bara att höra av sig.

va vill du ge för insuget? symbolisk summa blir bra

0762344024 / oliver.

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Wärhner skrev:

Här kan ni se bekymmret


Dumma jag hade juh kapat ner gångjärnen, eller flytta dom bak på torpenden
och satt rejisga bultar igenom huven...
ev knackat en liten funktionell bula upp för att se till att få platts med 2.4 insuget..

Anything goes...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Wärhner skrev:
Pimplaren skrev:
Har du hittat nått 2.2liters insug?

vi har 2.2insug och 2.0 insug i garaget..

Mvh oliver


Låter kanon!!

Pris för ett 2.2L insug?

Håller du till i Järfälla? isf skulle jag kunna svänga förbi efter jobbet (runt kl17) någon dag i veckan (Jobbar i Infracity/Bredden)

Mvh Peter


Precis, håller till i järfälla(jakobsberg, sök på februarivägen 17 på eniro så får du en bra karta)! ta mitt mobilnr så e de bara att höra av sig.

va vill du ge för insuget? symbolisk summa blir bra

0762344024 / oliver.


Nu är det många järn i elden..

Som det ser ut idag så kommer en kille och droppar 2st insug hos mig på jobbet thumbs up

Jag hör av mig om det skulle gå i stöpet.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Låter bra de

annars har vi liggandes.

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Idag fick jag 2st insug levererat till jobbet (1st 2.0E + 1st 2.2i).

Svänger förbi uppe i garaget och provmonterar ikväll.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Uppdatering ifrån dom två senaste dagarnas mek:

2.2L insug funkade bättre rent utrymmesmässigt:



Extraljusen är inkopplade och lyser upp mkt bra



Nu sitter dom fast ordentligt också....



Eftersom tanken skall bytas till en Manta GSI som flyttas upp i bagaget så var jag tvungen att flytta påfyllningsröret, detta är det gamla:



Modifierad tankstos på plats på nya placeringen:



Tank inkl nya fästen klart:



Tankrör anslutet:



Det blev inte speciellt snygg ny placering av tanklocket men här får funktion gå före utseende..



Nästa steg blir att montera dom nya bränsleledningarna inuti bilen.

Mer bilder kommer troligtvis senare i veckan.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Hyffsat seriös vinterbil

Dock kul att du håller på! Ascona A e en riktigt fin bil.

Nu e jue de minst 3dm snö över sthlm och du meckar! ut och sladda

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Pimplaren skrev:


Nu e jue de minst 3dm snö över sthlm och du meckar! ut och sladda

Mvh oliver


Vad tror du jag vill!?

Till helgen blir det tokmek 3 dagar så jag får klart åbäket, för sedan kommer jag inte ha tid att meka på tvåveckor thumbs down

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Haha

ja vädret e prima för lite sladdning.

själv smider ja planer för den gamla Primade ascona 400an. dock blir de till sommaren..

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Då jag åkte A-Ascona körde jag utan huvgångjärn, laddluftkylaren var ivägen för mina, så det var huvsprintar i framkant istället.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Magnus L skrev:
Då jag åkte A-Ascona körde jag utan huvgångjärn, laddluftkylaren var ivägen för mina, så det var huvsprintar i framkant istället.


Jo jag fick det förslaget av en garagegranne men jag vill behålla servicevänligheten med att enkelt kunna öppna huven utan att behöva lyfta av åbäket.

Alternativet vore ju att bygga om huven och montera gångjärnen i bakkant men då skulle jag bli tvungen att flytta batteriet till bagageluckan vilket i sig inte är någon dum idé.

Problemet är tid... Och som ni säkert har noterat så ligger snön vit på backen och jag vill :woot: snarast

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Nu har det varit tokmek i 2dagar och det börjar närma sig uppstart

I fredags byggdes det avgassystem, det var ett jäkla bök att få till främreröret så att det skulle gå fritt ifrån torped/kränghämmare/växellådsbalk mm.
Det blev ett hemsnidat 2.1/4 med 1st simonsdämpare som sedan slutar i en NISMo 2.5" dämp som monterades i mitten (alltid retar det någon)

Bild på NISMo dämpen:



och under lördagen monterades bla bränslepump och ledningar:



Genomföring genom torpedvägg:







2.2L insuget har hittat på plats ihop med spridare och spjällhus ifrån 2.4L:



Bränslepump med filter mm inkopplat och klart i bagaget:



I morgon, eller rättare sagt senare idag (klockan var 01.20 då jag skrev detta) så hoppas jag kunna provstarta bettan.


over and out for now...

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Asconan är riktigt seriös för att vara en vinterbil! thumbs up Men jag tror du har dille på mittmonterade avgaspipor?

/M, vars GTV faktiskt har mittmonterat orginal, det du...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Asconan är riktigt seriös för att vara en vinterbil! thumbs up Men jag tror du har dille på mittmonterade avgaspipor?

/M, vars GTV faktiskt har mittmonterat orginal, det du...


Jo, visst har det en förmåga att spåra ur lite som jag skrev angående mittmonterad pipa så retar det alltid någon

Jasså du har gått och köpt dig en alfa

Önödigt vetande: det finns ju fler bilar med mittmonterat avgas bla gamla BMW's gamla 6 serie, E28:or mfl.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3446


Trådstartare
Weeeehaaaa!!!

Uppstarten gick bara bra, med hjälp av lite startgas och startkablar till ett till batteri så hoppade bettan igång på 3-4 försöket.

Efter lite varmkörning så tystnade dom hydraliskalyftarna och motorn gick mycket snällare, sedan kände jag för att klappa ihop för dagen/kvällen men Rudolf insisterade på att vi skulle fixa ihop det sista så bilen kunde tas på en lite testrunda utanför garaget..

Sagt och gjort så blev det lite mek till och en testvända utanför garaget. Utan fungerande belysning och med odubbade däck i modden så blev det ingen rallykörning direkt men det kunde konstateras att motor/växellåda/bromsar verkar fungera iaf.

Nu återstår bara lite småfix med att sätta fast styrbox, passagerarstol + lite fix med elen.

Tyvärr fanns ingen på plats med kamera för rörliga bilder.
Rudolf tog dock några bilder innan/efter uppstarten.

Öppetluftfilter pga platsbrist:



Klart för start:





Båda "räserbilarna" inparkerade i garaget



Nu blir det tyvärr inget gjort i garaget på 1.5 vecka då jag skall åka på tjänsteresa till Göteborg + Korea.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



satt faktsit och väntade på denna uppdatering!
grattis till uppstarten!

bra jobbat!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
21233 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande