Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra -98, M30B35 (ny ägare)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (46911 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
jaaa , jag hoppas det thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
fixxat lite nya bilder igen.
Lindgren kom förbi med stolar å oljekyl i förrgår, mycket uppskattat, han sa inget pris heller så det måste ha blivit gratis (!) hehe...





har lyft ur motorn och plockat isär den helt nu.
Med toppen har jag börjat en lättare portning, ska väll bli klar med toppen inom nån vecka sen bär det av till Schmidt racing för mirafräsning å lite annat kuckel, ska väll riktplanas med, får se om jag ordnar det på jobbet i fräsen eller om peter får fixxa det sammatidigt som sätena..
ventilerna ska nog få sej en omgång i glasblästern med mest för att dte ska se lite roligare ut innan montering





känns lite "sådär" att fylla upp bagaget i imprezan med oljiga motordelar men vadfan ska man göra..
fick lov å lägga några gummimattor i skuffen först..
liraren som har haft bilen motorn kom ifrån har nog aldrig gjort oljebyte, stinker faaan i bilen och den svarta geggan som kom ut va ungefär samma konsistens som jag skulle gissa att råoljan har när den kommer upp ur havsbotten
tar med skiten till jobbet imorrn å spolar rent med hetvattentvätten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
fick inte mycket gjort idag men alltid lite.

tvättat block och lite andra delar, inte kul å stå ute i snöstorm å tvätta med högtryckstvätten, men vad ska man göra...




glasblädtarde och polerade ventiler



sen börja häfta upp ett plenum, blir inte så jävla snyggt menfår väll pulvermåla skiten svart sen så brukar det se skapligt ut :lol:


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Kul med framgång !

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare







_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
TobiasE
Skänninge
Här sen Feb 2008
Inlägg: 24



Fantastiskt bygge, en rörram... i en micra. Skitkul att se!

_________________
Tobias Elfström
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
såja, toppen portad, mirafräst å rundslipade och inslipade ventiler, sen blästra å plana, som ny (fast bättre)

till det irriterande, skulle sätta ihop toppen så inser jag att jag har slarvat bort "klippsen" dem tunna c-ringarna eller vad dem nu heter som håller fast vipparmarna :evil:
nån som har sånna eller vet vart man hittar nya? please????

tröttnade duktigt efter ett par timmars letande och drog fram en målarburk istället för å få nått gjort iallafall...
lär få måla en gång till senare , lär bli en del fästen å annat som ska svetsas dit innan den slutmålas... men lär inte bli nån rikitig lackering i år...
penslar den med 2k solidsvart nu bara , enklelt att bättre på sen när allt sitter på plats...




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
fick tag på en "vinge" med tillhörande stänklappar för hjulhusen från en krockad SuperS (micra med den "sportiga" 1.3 litersmotorn å lite extrautrustning )
var på skroten å skulle hämta lite reservdelar till bruksbilen så stog den där, va ju såklart tvungen att lägga rabarber på dem




fått fix på en adapter för oljekyl/filter,



sen fick jag hem alla smådelal till WGarna från förnickling , samt fuelrail kromat å klart, grenröret med fått sej förnickling, bara insuget kvar jag väntar på nu samt klippsen till vipparmarna, sen är moton klar att sättas ihop på riktigt...



avgasystsmet svetsat å betat


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare









_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare





ååå så lite bilder på "inredningen"

kardantunnel och golv klätt i först 12mm ljudämpningsmaterial, å sen 5mm svart skumgummiliknande material.

flörhoppningvis ska det ta kål på onödiga vibrtationer å resonans i all plåt, vill att den ska gå så tyst som det nu går å få en sån här bil



moccaratt är såklart inhandlad men den hamnar i först precis innan uppstart så man inte hionner skita ner den allt för mycket
och ni behöve inte oroa er, all isolering jag använt till hela bilen väger sammanlaggt under 5 kilo så det är försumbart

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ser bra ut.
Helt knäppt bygge som kan bli hur kul som helst.
Kommer nog bli skoj med all effekt och liten bil!?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
börjat med den långdragna elen, hade glömt bort hur mycket det är att dra när man måste tänka på lampor mm med en gång... lär nog ta många timmar innan det är klart

men räknar med uppstart på söndag som det ser ut nu... lär byga klart motorhärvan först å främst å testa så motorn startar å alla saker runt den funkar. sen sätta alla kontackter säkringar mm till lysen osv, sen sist kapa allt till rätt längder å linda allt å gömma undan så gott det går...

har ju instrumentbrädan att bygga kvar, men det får bli efter uppstarten....

olja leverad av polaren, 6 liter std 10w30 olja (tror jag det var) så blir väll å varmköra ett par ggr på den oljan sen efter det blir det castrol 10w60 tws som med levereades av flinta :thumbright:
freebeee is the shit hehe'


har ialafall fyllt upp med 25 liter e85 idag å sen kopplade in vipecet å testkörde soppapumpar och reläet till kylfläktar, systemet håller tätt ialafall, så passade på å dopa biltemapumparna med en halv flaska redline SI alcohol direkt
25 liter bränle fyllde lite mindre än halva tanken, tor den lär rymma ca 50 liter sen så det räcker nog till....

batteriets placering blev lite av en nödlösning men det är stabilt iallafall lär bulta det med 2st m8 pinnbult rakt öve, funderar över ett optima gult, men dem är lite dyra tycker jag

, bakre "dp" dvs röret från dämparen ner till slutröret är inlindat nu i avgasbandage, samma med ljuddämparen inlindad i avgasbandage




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4112



knotan skrev:

Det vita på svetsskarvarna, är det någon typ av karosskit? Vad har den för funktion på dom helsvetsade fyrkantprofilerna?

_________________
Calle Olsson
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Sjukt annorlunda bygge! thumbs up Kommer du ta hål i bakluckan för att få ut värmen från kylarna eller ska du behålla den som det är för att de inte ska synas?

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
det vita är bara vanlig grundfärg. till en början va det tänkt att lacka hela bilen både invändigt och utvändigt. Och då ville jag ha lite extra grund under byggtiden för att inte få rost som iom den inte skulle blästras eller liknande innnan målning. sen även lite extra skydd som "rann ner" mellan typ plåt/rör å tog bra runt svetsfogar.

nu iom jag penselmålat hela bilen både invändigt undertill för å spara tid så va det "ogjort arbete"
men är klart, extra rostskydd är väl ändå bra...


ang bakluckan så har jan tänkt skära upp hela inbuktningen där skylten sitter å sätta fast sträckmettal målad svart och sen sätta dit reggplåten på distanser så den hamnar några cm bakåt, hoppas att det räcker till för å få ut tillräckliggt med luft men att det ändå inte är så "synligt" på lite lagom avstånd...
det plus lite bredare bak däck och ett n"ågot fetare slutrör är det enda som inte kommer se orignal ut utifrån,.... lär ha lätt tonade rutor bak för at inte buren ska synas....

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Uppstart å testa backa ut ur garaget..

lite kass ljudupptagning (och bild) på min gamla kamera så den låter märkligt ,

http://www.youtube.com/watch?v=XKxT6ZmDh2I


aaaa så gött. alla som säger att 3 skiv tilton inte går å köra försiktigt med har verkligen ingen koll vad dem pratar om,
mycket snällare än organiska rejskopplingen jag har i min impreza ju :roll:

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jomen tjena

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Sportvagnskonsult.com skrev:
Jomen tjena


+1!

Ser ju helt sinnessjukt ut nu när den står på egna hjul.
Man kan ju rent se bilden framför ögonen när "fjunisen" med pappas BMW lämnas vid trafikljuset av Micran! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



fräckt bygge.
Vem vill erkänna att man vart rastad av en Micra

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra -98, M30B35 (ny ägare)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (46911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande