Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 E30 -88 Banbil Såld | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 1 besök senaste veckan (58834 totalt) |
Det sägs att om man sätter original M20-koppling på en M50 så är det inte särskilt långlivat (Pelko har provat vill jag minnas). Så 190hk o 250Nm kan nog vara en gräns iallafall. _________________ Peter Sternersson |
||||||
När jag skriver slirande och tvekande, så menar jag när man varvat ur en växel och
skickar i nästa, så kunde det ofta ta en "stund" (även 0.5s är ibland en evighet ) innan det börjar mata på igen. Med nya prylarna kommer kraften direkt. _________________ L-P Johnsson |
||||||
Brosan kör med M20B25 koppling på sin M50 & det har funkat sen 2009 utan problem _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Då har ja revet lite till idag.
Här en bild på blocket. Vet inte riktigt hur det ska se ut när man lyfter bort toppen? Är det normalt med så mycket beläggningar på kolvarna? och här toppen? _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Nu börjar vi ju våldta stackars Daniels tråd lite väl mycket här, men förklaringen kan nog ligga i hur man använder kopplingen. Mycket lek o börn o dumpa kopplingen = håller inte, för banåka som väl ändå är snällare mot kopplingen kanske det funkar bättre. Bevisligen... Angående Daniels motor (så man iallafall tillför något ) så tycker jag det ser väldigt normalt ut för en gammal motor. Jämn beläggning på alla kolvar tolkar jag som normalt, motorn har väl slurpat lite olja under åren kanske som gett upphov till sotet. Ventilerna såg väl också helt normala ut, ingen som verkade skilja sig i färg eller något... _________________ Peter Sternersson |
||||||
Tackar för utlåtandet. Alltid bättre med fler ögon Nu är i alle fall motorn ur bilen. Så det blir att demontera blocket med innehåll och syna grejerna innan det blir en färd till Liba motor för balansering av koppling, svänghjul och vevaxel. Hoppas på att få iväg grejerna i slutet av veckan _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Glöm inte remskivor o allt annat som snurrar med vevaxeln. _________________ Peter Sternersson |
||||||
Äntligen var det tomt här
Tyvärr råkade jag se något tråkigt med startmotorn. Så här såg pinnen som kugghjulet sitter på ut. Eller runt pinnen kan man säga Vad kan ha orsakat detta tro ??? _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Då har vevpartiet kommit tillbaxs från balanseringen.
Verkar vara rätt stor tolerans på vevaxeln från fabrik. 7 gram i ena änden och 6 gram i den andra. Har fått hem alla packningar, lager och oljepump från PPF. Snabb och bra leverans. Har även fått hem lite nya bultar från Bmw. Målat blocket i värmebeständig färg Lite andra prylar som blivit blästrade och målade _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Har tyvärr slarvat bort pinnen och fjädern till kamrems spännaren. Till M20b25. Dom på bilden.
Någon som har och vill bli av med dom? Hör gärna av er via pm. Mvh Daniel. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Borde finnas på bmw för en liten summa pengar! Kolla realoem om delarna finns listade där?
|
||||||
inte sett denna tråd innan men hittade den nu ikväll. måste säg att det va precis så här en tråd "ska" se ut lagom med bilder och text. myycke kul tråd att läsa plus man lärde sig hel den saker oh knep man inte kunde redan:)
kanon fin bil har du också måste ja säg. duktig avis på den emot min när det gäller rost hehe. lycka till hoppas huset snart är klart så det blir mera läsning för oss andra igen;) edit om du söker det till rem spännare ännu så kan jag nog skicka upp det till dig, ganska säker på jag har extra i garaget. |
||||||
Tackar för dom orden det var trevligt att höra. Ja hoppas att jag får fart på meckandet så det blir lite körning någon gång Mvh Daniel. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Hoppas på Knutan i så fall. Mvh Daniel. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Har inte haft oljetemp och oljetryckmätare innan så jag har gått o köpt en adapter på Biltema med uttag för det.
Problemet är att förlängningskopplingen som ska sitta i blocket inte passar Har varit i ett antal butiker som säljer kopplingar men dom har ingen som passar. Någon som har tips på hur jag ska göra? Motorn är på plats tyvärr:( _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Menar du den stora muttern som håller adapter i mitten den man sen skruvar fast oljefiltet på? Jag körde just biltemas på min funkade utan problem _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Precis den. Vad märkligt att inte min passar _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Då var motorn startad
Lite små läckage o annat, men inget allvarligt än så länge. Tog betydligt längre tid än det var planerat, men nu finns det hopp om att köra lite nästa år Fick köpa ett nytt batteri då det gamla inte ville vara med längre. Blev ett Biltema gel batteri på 21ah och väger 7,77kg. Lite viktbesparing _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 E30 -88 Banbil Såld | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 1 besök senaste veckan (58834 totalt) |