Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (77877 totalt)
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Joakim Tänndal skrev:


tappade all kraft i motorn, inte så konstigt...



Blev bogsering hem.


OJ! Så trist - vad hände??

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



stötstängerna har tydligen olika längder så det kan nog ha påverkat det

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3446



du har inte haft tråden aktiv ens en månad och du funderar på att sälja den... lite mer tålamod får du nog ha...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
mjaa kan väll erkänna att jag blev lite avtrubbad.
väntat i ett år och tro att den skulle få möta lite väg å sen stranda :/

men men..nya tag nu!

Ska åka och kika på en subaru 4a med turbo i helgen

vilket leder till frågan :
zkungen skrev:
Jag vet att han nämnde vad dom hette o priset på dom. Men jag minns inte riktigt. Ska fråga honom nästa gång jag snackar med honom.


du råkar inte fått reda på namn?
skulle vara grymt! vill sälja motorn jag har nu iomed nya.

började bygga lite på dom nya framlyktorna..
en form tillverkades:


en klar och en på tork



återkommer med mer...

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Fan vad nice! Fortsätt med den här bilen nu, du verkar vara rätta ägaren för den med dina kunskaper!!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare


Lite status:
lite slutfinish på lyktorna sen montering av linser, kanske en dags arbete kvar på dom.

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Kommer nog bli fint med den som spis !
Hur mycket mera väger den över VWmotorn ? tänkte mest på hur mycket mer vikt som hamnar bakom axeln

Tänkt på att flytta fram så mycket som går för att få en bättre viktfördelning isåfall ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
okej nu till lite glada nyheter!

Fick ett ryck så plockade av ventilkåpan som var paj och fann till stor glädje att endast en vippa gått av och att ventilfjädrar, stötstänger osv var oskadda!




Så ett snabbt besök hos en vwhandlare i nacka så hade jag en gammal kåpa och ett sett nya vippor.



Men orsaken då?
Hittade i kåpan en delad fjäderbricka, så antagligen kunde vippan röra sig i sidleds, så stötstången hade tryckt på nått sätt så den gick av.
efter en snabbtitt i andra ventilkåpan hittade jag en likadan trasig bricka :P så plockade av vipporna där med och plockade nya brickor och vippa från det nya settet jag köpte.

Gick fint, ser lite fult ut bara när det är alukåpa på ena sidan och en gammal på andra men trot eller ej, bilen startade direkt!!

jäkkla surt bara att man plockat bort lamporna och jobbar på nya, hade verkligen varit najs att få glida genom stan ikväll :P

men men, inte mycket kvar på dom ändå. Plastade fast dom igår och nu ligger första lagret spackel på.
får se om jag hinner ut å slipa lite ikväll..



kör nog med denna motor sommarn ut, så får motorbytet bli ett vinterprojekt

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Mittenmotor o rörchassi

there u go ! ibland är det enklare fel än man tror

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2199



ibland är det enkelt... körde runt lite busigt med min buggy sen började det slamra som fan... körde hem.. >
panik bil träff 2 dagar senare .. satte dagen efter kvikt ihop en annan motor och bytte..
nu några veckor senare tänkte, måste kolla vad som var fel.. ena vipparms stället satt löst.. bara att muttra tillbaka
kul att du inte ger upp.. du kan ju sälja båda alu kåporna till mig så kan du ha plåt på bägge sidor..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
haha aa sånt e inte kul :P tur att jag inte gav upp hoppet på motorn direkt.

Slipat som en galning för att få lyktorna klara, skippar dom bilderna men här är klara resultatet.
obs totalt 144 hål för dioder i båda lyktorna


Dioder sattes i, och glas monterades. Ska göra nya glas med bättre passform i vinter men dessa får duga så man får köra lite








lyckades även tajma varningsblinkersen

Linserna är som ni ser inte monterade, suget efter att få köra var för starkt så körde såhär. Blir att montera dom i veckan.

Såhär såg den alltså ut igår (fre), kände mig så sugen på att provköra men har nu efter att laddat batteriet ordentligt att startmotorn är paj. Det vill inte vara med alls så en polare kom och hjälpte mig putta igång, startade då direkt!

Blev sveavägen, kungsgatan och stureplan :P
tomt på bilar och alla, verkligen hela kungsgatan kollade. Inte konstigt när motorn smällde som om den var på väg att explodera
och vid rödlyset kungsgatan/stureplan började folk fota

känns som om det behövdes efter allt slit.

Tog ett foto i mörkret men blev riktigt kasst..men lägger upp iaf.


_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Ja nu har man fått en provtur i bubblan
Det var lite svårt att få igång den.


Här syns "startmotorerna", vi fick putta igång den eftersom startmotorn hade brunnit.


Securitas undrade vad vi höll på med.

När vi väl kom igång passade jag på att koppla in loggsystemet för att få lite siffror:
0-100 km/h 12.08 s
100-0 km/h 3.5 s
Max acc. 0.55 g
Max dec. -0.9 g
Max lat. acc. 0.55 g

Skulle va kul med en lite mer riktig körning. Måste få iväg jocke på en bankörning. Men jag tror det behövs lite bättre olje kylning då, den blev ganska varm efter 10 minuters körning. Sen skulle inte andra bälten skada. Men men den går ju, det är mer än vad jag kan säga om porschen.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Tack Jon för loggningen! riktigt trevligt!

Trist att den inte gick bättre :P känns som om det gått fortare är 12 sekunder...men men.
Kan säga att bilen gick som en påse skit på vägen hem...tror förgasarna behöver justeras mkt, redan när jag köpte den sa säljarn att dom behövde justeras mkt. så tror att bilen kan prestera bättre.

tänkte passa på att fråga här på forumet, nån som är bra på att ställa in förgasare??
(eller känner till nån?)

thx!

btw fina bilder

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Var ju länge sen så tänkte det var dax för en liten uppdatering

En väldigt basic cad för att se så allt passar med en subaruboxer


Fattas en del triangulering som ni ser, alla idéer/kommentarer/tips är varmt välkomna!

Blir alltså en upphängning med dubbla a-armar, coilovers och ev pushrodlösning beroende på hur de får plats.
Har köpt subaru axlar, drivknutar, bromsok och spindlar som ska ingå i bygget.

Det tänkta resultatet blir en subframe med inställningsmöjligheter så man med detta kan lära sig mer om väghållning.

Samt mittmotor och med detta bättre väghållning. Framvagnen får bli senare, kommer antagligen bli skumt men vill köra lite..haft den i två år snart och kört under 4-5 timmar totalt :P


oken, framok org. intressant att det var inbyggd handbroms i dom, subaru har det alltså org på framhjulen (och bak?). Perfekt då dom i mitt fall ska sitta bak.

Notera hur galet slitna/smutsiga de var. Och det gällde alla delarna.
men med blästern fick jag en del skillnad!






så som det ser ut nu är allt putsat och målat. Lägger allt i bra förvar så länge.


tanken på att få en bakvagn som är relativt enkel att bygga och underhålla är lockande, och eftersom jag inte gillade motorluckan som den är org ville jag ha nått bättre, nått i stil med:


Skönt att vid byggandet kunna komma åt ordentligt.
Jon och Marcus har donerat huvgångjärn och gasfjädrar som org satt på deras porsche, nu blir de Can Am tillbehör för bakpartiet

Började med att mkt noga markera var jag ville kapa och sen var det bara att sätta vinkelkapen i bilen




lite skillnad? :P




helt sjukt hur klen ramen är, skulle ha varit kul att ha mätt styvheten




hehe schysst motordämpning :P




som baken är, så hög blir den med nya upphängningen

Så nu är motorn/låda i stort sätt ute, och förövrigt sålda.

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Härligt jobbat !!! thumbs up Lättmeckat med "flip-bak"

He, he. Kan hålla med om ruggit styv ram.

40x40x4 ?? Är nog i klass med en trabant...

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2142



Citat:
helt sjukt hur klen ramen är, skulle ha varit kul att ha mätt styvheten


Den delen är väl bara till för att hålla sista delen av karossen på plats?!?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
MG Midget -61
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Björn Larsson skrev:


Den delen är väl bara till för att hålla sista delen av karossen på plats?!?


sjukt nog inte :P

dessa rör inte ens karossen, den har inga stag eller liknande efter brandväggen. Och ändå sjukt styv.

men alltså det är en rätt intressant lösning för torrisionsstavarna sköter ju fjädringen men denna ram stödjer dämpning (dock lite stöd från ett stag nerifrån) och dessa L-järn håller faktisk i hela motor och lådan :P
måste ha rört sig duktigt vid svängig körning

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej frän bil jag har ett motorpaket tillsalu som säkert skulle sitta fint i din bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58923

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
anton7 skrev:
Hej frän bil jag har ett motorpaket tillsalu som säkert skulle sitta fint i din bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58923


Tack för tipset! Jo jag har sett den och varit minst sagt sugen!
Men lever på studiepengar just nu så försöker göra allt så billigt som möjligt, därför subarugrejerna

tack i alla fall!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
hade inget för mig så plockade in en av spindlarna och ett skjutmått och satte mig vid datorn
ett par timmar resulterade i:

även text fick hänga med :P

Inga lättviktsgrejer dock :P fick fram massan på datorn till 4,530 kg. La den på köksvågen hemma, där fick jag det till 4,520!
Med lite felmarginal, kanske inte rätt material i datorn och utan lager så får jag väll känna mig nöjd i alla fall

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
okej nu vill jag ha hjälp!

Funderar kring ramen som komma skall, ritade lite så får ni säga vad ni tycker.


om man ska köra på krysset ist för ett enkelt rör (lila) måste kryssets mitt ev ligga lite högre gentemot fästpunkterna för kryssets "ben" för att få plats med motorn. men kryssets mittpunkt kan kanske fungera som punkt där coilovers möts?
notera dom 4 järnbitarna i vänstra hörnet = tidigare ram bak

tacksam för all hjälp!

här är samma foto fast tomt från kladd:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/763656_0q0lc7.jpg

mvh

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (77877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande