Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (49334 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Härligt underhållande läsning om ditt Anderstorp-äventyr! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Då blidde det dax för en uppdatering här igen! Var på söndagen den 15 upp till Lunda igen och körde lite konbana, med lazzat denna gången. För omväxlingsskull så kom jag i tid och hade en bekymmersfri dag! Riktigt kul med konbana, roligare än bana faktiskt när man har så slö bil och saknar tidtagnings utrustning. Får ju dock ta det lugnt med högerfoten om man vill behålla några däck vilket jag vill

Hitta en bild från körningen då också, tack till Tobias ohlander som knäppte fin fina bilder under dagen!


Sen var det dags att tillslut ta tag i avgasröret och handbromsen. Handbromsen behövde bara få sina ögglor som håller fast vajjern, åt spända. Sedan kalibrera in den vid handbroms-spaken.

Avgasröret var ju en riktig pain in the ass när skruv satanen hade fastnat inne i skruvhålet. Montera ner skiten igen och sen gick jag in till min lokala verkstad (plåtkompaniet i skogås industriområde thumbs up ) med avgaset i handen och tillsammans slog vi ut den där skruven efter en typ 10 minuters fajt. Och som vanligt vägra dem ta emot mina pengar... Jaja, man ska väll inte klaga. Får ta med fika nästa gång efter alla gånger dem har hjälpt mig nu!

Tada, skruven ute!


Röda mattan har blivit lite blek i tvätten


Nästa panik var att jag inte hitta metall-packningen som ska va i avgas-skarven. Några samtal senare med BMW hade jag hittat att Nacka hade en inne på hyllan, Phew, så kom skiten upp på plats tillslut iaf, detta dagen innan besiktningen!

Sen kom dagen B - som i besiktning

Fick en trevlig rejsian som besiktningsgubbe så börja ju bra! Det höll i sig ungefär 5 sekunder tills han hoppat in i bilen och testade lysena - bromsljusen var döda

Sen rullades det upp fel på fel, när pinan var över så kom jag iväg med 4 st 2or.

- Stopplykta, båda sidor, ur funktion (visade sig va trasig lampa bara)
- Ratt, fastsättning bristfällig (skruven som höll fast navet hade skruvat upp sig lite, märkte det på vägen dit första gången )
- Parkeringsbroms bromsverkan, höger, ur funktion (slarvigt spänd)
- Hjullager, fram höger, glappt (Det suger, inte fixat ännu)

och så imorgon, måndag så blir det årets sista körning för mig. Och sista ihop med denna bil, förmodligen. Nästan så man blir tårögd när man tänker på allt konstigt vi har vart med om ihop denna sommar... Sviestad är det som gäller då iaf

Hoppas vi ses där

Allt för nu!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Nää något sviestad blev det inte tillslut... Velade in i det sista men vädret var ju sådär och däcken är inte längre dem bästa så hade inte lust att bränna 1500+ kr i soppa pengar för att halka runt där nere i några timmar. Siktet är istället riktat mot söndagen då lazzat har sin konbane-körning igen! Då ber vi för att vädret är med oss

Imorgon ska jag ta tag i den roliga uppgiften att byta det hjullagret fram som besiktningen inte gillade. Hjullager är inga billiga saker... BMW tog i närheten av 2000 kr, mekonomen tog 1560 kr har jag för mig och autoexperten landade på 1390 så blev dem som fick ta emot beställningen. Första gången jag köper nåt av autoexpert så ska bli intressant och se hur det går

Återkommer nog i nångång här i dagarna med lite resultat... I hope

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Du måste börja kika på tyska ebay, ca 700kr inkl. frakt för ett framhjulslager!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Davve skrev:
Du måste börja kika på tyska ebay, ca 700kr inkl. frakt för ett framhjulslager!


Jo exakt... Det är vad dem bör kosta men hade inte lust att börja leta runt där och vänta på att det skulle anlända, ska ju köras på söndag

Galet dyrt hjullager är i Sverige. I övriga världen ligger dem runt 600 kr i butik men i sverige dubblar vi det eller tredubblar. Jaja, man ska väll betala lite skatt också...

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Hej Jesper!
Såg ditt svar i min M3 annons... visste inte att det var du som hade denna biltråd (började läsa den för ett tag sen fast förstod visst inte att det var dej jag pratade med på Mantorp).

Har inte hunnit läsa allt..än (jag ska!)

Går motorn som den ska nu?

Själv har jag skaffat en 325 limo -94 (med diffbroms) som fått en M52b28 motor, M50b25 insug och M3 3,0 avgas ända från toppen. Går faktiskt riktigt bra, kommer funka som billig ersättare till M3:an om den nu blir såld... Hoppas på tjocka isar i vinter!!!

Funderat på att starta biltråd om denna och min 968 räser, men vet inte om man har tid att uppdatera...

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Mattias A skrev:
Hej Jesper!
Såg ditt svar i min M3 annons... visste inte att det var du som hade denna biltråd (började läsa den för ett tag sen fast förstod visst inte att det var dej jag pratade med på Mantorp).

Har inte hunnit läsa allt..än (jag ska!)

Går motorn som den ska nu?

Själv har jag skaffat en 325 limo -94 (med diffbroms) som fått en M52b28 motor, M50b25 insug och M3 3,0 avgas ända från toppen. Går faktiskt riktigt bra, kommer funka som billig ersättare till M3:an om den nu blir såld... Hoppas på tjocka isar i vinter!!!

Funderat på att starta biltråd om denna och min 968 räser, men vet inte om man har tid att uppdatera...

mvh


Kul att du hittat hit iaf! Så blir 325 limo för dig på isarna?
Det är att åka med klass, själv tänker jag satsa på nån rullande skrothög alá 740 typ

Men det är rätt fint drag i dessa bilar trots att det inte är en M3a men kan tänka mig att du upplever en viss skillnad ändå... Gillar karaktären ur M52an, det är ju ett härligt bottenvrid.

Vet inte om jag vågar gå ut med sånt här men denna bil är ju på väg att avyttras och sedan har jag ju ett annat lite större E30 projekt som bara stått under sommaren. Går i tankarna på att göra mig av med den också för något mindre projekt till nästa sommar. Då är det en M5 e34 eller M3 E36 som gäller, din ligger ju onekligen i en ganska bra prisklass isåfall men kommer dröjja minst 1 månad innan det finns pengar då men är den kvar då är det inte omöjligt att du hittar mig runt snokandes en dimmig morgon

Tycker absolut att du ska ta några minuter och ordna med en projekttråd. Många trevliga kommentarer och tips gör det lite enklare att hålla igång intresset, det är ju inte alltid det lättaste när man ägnar mer tid på meckandet än körandet.

Nä, nu måste jag krypa te kojs om man ska orka ta sig upp till Lunda imorgon

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Här kommer en uppdatering om vad jag har sysslat med för dumheter dem senaste dagarna!

Börja med operation hjullager byte, hittade denna guide jag gick efter e36-tech.com - DIY


Så småning om var allt borta, inklusive gamla lagret som jag tyckte verkade väldigt friskt. Svårt att känna något glapp alls


Trevligt med nya prylar iaf, inte varje dag man får fingra på delar som inte är nedrostade redan :P


Här kom den på plats! Skulle dras med 200 nm enligt guiden på nätet. Polaren kom ner med momentnyckel så drog vi den 200 nm...


Något senare var bromsskivan och oket tillbaka samt "dammskyddet" på plats.


Blir en del verktyg som vanligt när man håller på... Man kan ju alltid önska att man hade 5 gånger så mycket utrymme när det ska meckas. Men klar blev jag iaf!


Hade inte hunnit testa hur det funkade föräns igår kväll. Tog en runda på 30 min och det verkade funka. Bilen är ju lite högljudd inuti med rensad inredning att det är svårt att urskilja speciella ljud. Kände mig nöjd iaf så i morse packade jag ihop mig och begav mig till Lunda.

Märkte fortfarande inga problem på dit vägen. Efter någon timmes väntan var det dags för första passet på konbanan. Åker ut på uppvärmningssträckan brevid flygrakan för att få upp lite temp i motor och däck. Då börjar jag ana missljud från hjullagret under ojämnheter i vägen.

Skit samma! Nu har jag väntat så länge så nu ska det fanimej köras!! Första vändan avklaras, riktigt rolig bana dem hade satt ihop! Väldigt lång och blandat riktigt långsamma och knepiga partier ihop med snabba. Hade ju tom ordnat ett accelerations sträcka i mitten av banan! Dem snabba partierna har lite högre rank hos mig än dem långsamma!

Tillbaka på startlinjen säger Rudolf att Särås tycker mitt hjullager låter förjävligt. Fack! Kör andra rundan iaf och drar mig tillbaka till parkeringen för att börja kika på det där. Känner att den glappar ganska mycket, när man gungar däcket med foten så hör man hur det knakar. Fail nummer två är att jag inte tagit med mig hylsan (46 mm) för att kunna spänna bulten mer, stod med den i handen på morgonen när jag packa men ändå kom den inte med



Packa ihop mig för att dra till biltema och köpa en ny hylsa men drog ut på tiden så kändes inte värt att åka tillbaka igen (en dryga 45 min enkelväg till biltema). Får ju ta det lilla lugna när lagret känns sådär också. Fick ligga under 100 blås hela vägen hem till Stockholm

Ingen topp avslutning av säsongen men nu får det iaf vara slutkört

Ska åtgärda det sista, köra ombesiktningen sen satsa på en fin skrothög tills isarna tagit sig thumbs up

Uppdatering följer!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Har upptäckt att det inte är hjullagret som är problemet utan det är stötdämparen som är tokslut thumbs down

Har hittat ett par begagnade saker från en 320 -91 men vet inte om dessa passar? Någon som vet?

Artikelnummrena på realOEM är inte dem samma men det behöver ju inte betyda att dem inte passar

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Tror dom ska passa.
Enda skillnaden jag vet om är att dom tidigaste e36:orna hade krängningshämmarstagen gick upp till fjäderbenet, men från ca -93 nånstans så går stagen till bärarmen istället.
Så dom tidiga fjäderbenen hade ett extra "öra" för infästning av k-stag (och även alla M3 har stagen uppåt).
++Byter du till tidiga/M3:s k-stag och ansluter dom till fjäderbenet får man en annan "utväxling" från krängarn = mer krängstyv framvagn (inte alltid bättre, kan bli understyrd)

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Mattias A skrev:
Tror dom ska passa.
Enda skillnaden jag vet om är att dom tidigaste e36:orna hade krängningshämmarstagen gick upp till fjäderbenet, men från ca -93 nånstans så går stagen till bärarmen istället.
Så dom tidiga fjäderbenen hade ett extra "öra" för infästning av k-stag (och även alla M3 har stagen uppåt).
++Byter du till tidiga/M3:s k-stag och ansluter dom till fjäderbenet får man en annan "utväxling" från krängarn = mer krängstyv framvagn (inte alltid bättre, kan bli understyrd)

mvh


Ack så!

Men man kan väll också låta krängaren sitta kvar på bärarmen och därmed borde kör egenskaperna bli dem samma? Tror ju inte att min krängare kan monteras på de tidigare fjäderbenen rakt av och ska man göra om det också blir ju spargrisen ännu smalare?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Inte haft ork att göra några uppdateringar här senaste tiden men lite snabbt så har detta: köpte nya fjäderben på skroten från en 320 -93 (tror jag de va) och dem passa bolt on. Blev en jäkla skillnad i fjädring, ljud osv.

Sen har hela inredningen kommit tillbaka och bilen har blivit ombesiktad (5 minuter innan dem stängde på sista ombesiktningsdagen och med ett par bromsljus som höll på att ta livet av en men dem prestera när det gällde... Lite spänning i vardagen )

Nu har jag åtgärdat en del andra småprylar också och den är redo för blocket där den förmodligen kommer ut idag (om man kollar tiden när jag gör denna post ).

Har dock två problem ni kanske har någon bra lösning på. Nummero uno: Airbag-lampan lyser fortfarande trots att jag har satt tillbaka originalratten med airbag och kopplat in den?

Nummero dos: Får ej tutan att fungera med originalratten, hittar inga sladdar heller från den. Har bara en sladd och den går in till airbagen?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Ikväll blev min lilla shebabräser såld till en trevlig västeråsare. Kände som att rätt ägare fick ta över den, en rejsian mao

Tråkigt nog kände han att kopplingen va slut så det första han fick göra var att åka hem och börja mecka, ledsen för det... Hoppas du får ordning på den så vi kan se fram emot lite fin drifting action från dig

Jävligt skönt att bli av med den iaf men konstigt nog blir man alltid kär i sin bil så lite sorgsen är man allt ikväll men nu blir det nya tag med min andra E30!

So long! :shifty2:

_________________
Jesper Henriksson
Citera
dp81
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 178



Sitter och lusläser alla e36 byggtrådar för att få lite inspiration för mitt egna bygge...
Paff jag blev när jag hittar mig själv vid min golf på din depåbild från Anderstorp :-)

Här är en filmsnutt på din gamla bil :-)
http://www.youtube.com/watch?v=QO5Sm0Et_2g&t=1m7s

_________________
Daniel Paulsson
BMW 330i
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (49334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande